Ska lämna tillbaka min dator till jobbet och vill nu vara säker på att alla mina "spår" är borta.
Har avinstallerat Skype och Google och tagit bort lite mail. Vad mer bör jag göra ?
8 svar · 2 707 visningar · startad av Mr T
Ska lämna tillbaka min dator till jobbet och vill nu vara säker på att alla mina "spår" är borta.
Har avinstallerat Skype och Google och tagit bort lite mail. Vad mer bör jag göra ?
Då jag mest kör mac, hur gör man detta enklast ?
RED: Förtydligande, det är en PC som är företagsdatorn som ska lämnas tillbaka.
Dådet ligger mycket program på datorn med många timmars installationstid och konfigurations tid vill dom nog inte blåsa den rent bara är jag rädd. Därav mina nädvändigheter att själv rensa en från personliga saker så min ev. efterträdae inte upptäcker för mycket spår efter mig.
CCleaner är nog en bra början i alla fall. Använde den flitigt på min förra PC, mest för att hålla den i trim men den tar ju bort temp-filer, internet cache mm...
+1 för CCleaner, där kan man ju även rensa ledigt utrymme. Hur bra det funkar är ju osäkert men antagligen tillräckligt bra för de flesta. (om man inte har några extremt superhemliga grejjer som man är rädd att någon ska återskapa)
I windows lagras det mesta i respektive användares katalog. Tar du bort din egen användare tar du bort rätt mycket personliga saker.
Men det beror lite på hur du har använt datorn.
Det borde gå att skapa en ny Administratör, sen ta bort den befintliga. Då borde saker som mail med mera vara borta.
Jag vet inte hur hemlig du ska behöva vara. Internet historik kan ju vara kul att inte skicka med datorn. Det tar CCleaner hand om.
Annars är ju mycket på datorn inte av så hemlig natur... Typ de flesta installationer med mera. (Beror kanske på vilka program som avses, men det kan du ju specificera om det är något du undrar över...)
Tack för hjälpen CCleaner gjorde susen.