webForumDet fria alternativet

Uppgradering av Windows 7

11 svar · 1 844 visningar · startad av maggie

maggieMedlem sedan okt. 2007184 inlägg

Funderar på att köpa en uppgradering av Windows 7. Har nu vista. Vad jag kan läsa mig till så kör jag skivan och en uppgradering sker. Men om jag så småningom vill göra en riktigt formatering ( gillar att rensa upp ibland) ska jag då först installera vista för att sen köra uppgraderingskivan ?? eller hur fungerar det?
Hoppas någon fattar vad jag menar.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

När du startar med Win7 skivan så får du frågan om du vill uppgradera eller göra en nyinstallation.
När du väl har Win7 installerad och kör skivan får du frågan om du vill reparera eller installera om (formatera)

Ok så även om jag köper en "uppgradering" så kan jag göra en nyinstallation från den skivan. varför är då den så mycket billigare än den som inte heter Uppgradering ?? Fattar inte riktigt varför det finns två varianter??

Ok, läste nog lite dåligt. Vet faktiskt inte exakt hur uppgraderingsskivan fungerar.
Har server version själv nämligen.

Har inte tid att kolla just nu, men det kanske finns information om det hos Microsoft.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/help/upgrading-from-windows-vista-to-windows-7

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Har du ledsnat på Linux? Jag tror att det är samma skiva. Vad du köper, och som kostar olika, är Licensnyckeln.
Du kan alltid köra på och byta Nyckelnr senare 3 * 3 månader kan man köra utan nyckel.

Hi hi nej inte tröttnat på Linux, men tyvärr inte hunnit sätta mig in i allt där än. Men du vet vi har flera datorer hemma ;) och jag funderar på att grabben ska få windows 7 på sin. den krånglar så mycket och har fått för mig att det är "vistas" fel...

Förresten tack för ditt svar Lasp... Köper mej nog en licens då...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tidigare har det varit så att installationsprogrammet letar efter en gammal windows på disken, hittar den ingen så frågar den efter installationsmediat för en gammal windows. Vet inte om Win7 gör samma sak.

Jaha nu har jag installerat Windows 7 och det gick ju galant. Men när ajg kollar på min hårdisk så är ju den nästan full nu, trots att jag vet att det inte finns något mer än op-systemet i den nu..Måste ju ha gjort nått fel, skulle jag tagit bort något först eller ???

Löste det själv....Formaterade om och plockade bort partioner..

b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Har du en ny hårddisk enligt tråden http://www.webforum.nu/showthread.php?t=181873?

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)