webForumDet fria alternativet

DualView

6 svar · 887 visningar · startad av HammerBoy

HammerBoyMedlem sedan feb. 2006144 inlägg

Jag har halvgammal burk med ett WinFast PX9600 GT kort som har 2 videoutgångar. Jag hade en 22 tums skärm och en 19 tums skärm som var inställda att vara horisontellt bredvid varandra och det funkade precis som jag ville. 2 separata skärmar bredvid varandra.

Nu köpte jag 2st 24 tums skärmar som jag givetvis ville ha bredvid varandra men nu ser jag till min förvåning att det 5:e alternativet försvunnit i dialogen med flera skärmar. Det 5:e alternativet innebar skärmarna bredvid varandra men att det ändå handlade om 2 olika skärmar så att säga. Nu kan jag välja någon slags dualview som innebär att Windows behandlar mina skärmar som en och samma och sträcker ut skrivbordet till 3840*1080 pixlar vilket självklart gör att jag får aktivitetsfältet över båda skärmarna. Jag vill ju ha två skärmar med 1920*1080 pixlar bredvid varandra och inte en enda stor skärm?!

NVidias kontrollpanel ser det ut så här nu:
http://deushost.com/i/JRveuX.jpg

Någon som vet hur jag gör så att jag får det som jag vill ha det dvs två skärmar med vardera 1920*1080 pixlar bredvid varandra som jag hade med mina 2 tidigare skärmar?

doridoriMedlem sedan juni 2006338 inlägg

Det är samma sak för mig. Jag har använt DualView med två skärmar på min PC i flera år, men nu har alternativet helt försvunnit. Det har antingen att göra med att jag fifflat med sladdarna (när jag flyttat skärmarna till annan dator, VGA vs. DVI etc.) eller (mer troligt) en förändring i nVidias nya drivrutiner.

Rekommenderar dig i vilket fall att testa UltraMon. ( http://www.realtimesoft.com/ultramon/download.asp )
Jag använder det inte själv (kör Mac numera) men jag har provat det tidigare och det har alla funktioner man kan tänka sig för att koppla ihop och anpassa skärmar.

Kolla in det och meddela gärna hur det funkar. Jag kanske orkar köra igång min gamla PC-burk också isåfall =)

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Ok Jag har två separata som är synkade som en Vad har du i val 2?
Kan du där få upp varje skärm för sig?
Dual view behövs väl inte i Win7.

http://deushost.com/image?id=Tr0oD5.jpg

... och så fungerar det precis som jag vill helt plötsligt :)
Jag har ingen aning om vad som fixade skäggbiffen. Jag försökte uppdatera min DirectX... bara för att upptäcka att jag hade den senaste versionen. Jag försökte (igen) att installera skärmarnas drivruttar... men lyckades bara med att få en blåskärm. Det är möjligt att den datoromstarten fixade det hela. Vad vet jag men till min stora förvåning så funkar det som sagt var precis så jag vill att det ska funka så jag är nöjd och glad :D

Tack doridori för ditt lösningsförsök. Jag får kika på Ultramon. Säkert intressant och ev användbart i framtiden.

Lasp skrev:

Ok Jag har två separata som är synkade som en Vad har du i val 2?
Kan du där få upp varje skärm för sig?
Dual view behövs väl inte i Win7.

Vad menar du som "val 2"? Mitt andra val är ju kloning dvs att jag ser samma sak på båda skärmarna. Jag missade förövrigt att ange att jag har XP som OS...

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

I val 2 enligt din bild finns det kanske en möjlighet att separera skärmarna.

Lasp skrev:

I val 2 enligt din bild finns det kanske en möjlighet att separera skärmarna.

Bra tänk men... nej.
Man måste ha det 5:e och sista valet (som syns i bild 2 jag länkade till). Jag hade det men av någon anledning försvann det. Sedan kom det tillbaka... av någon anledning så nu är det som det ska.

Apropå inget så laddade jag hem UltraMon och det visade sig vara ett trevligt litet program...

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb