webForumDet fria alternativet

Läsa disk.

8 svar · 530 visningar · startad av JaktJanne

JaktJanneMedlem sedan feb. 20001 507 inlägg

Har en LaCie Ethernet närverksdisk som lagt av, det är inte disken för den har jag fått igång i min stationära PC med Vista. Problemet är nu att jag inte kan läsa den.
Har installerat VirtualLab men vågar inte riktigt att göra en recover, den är på 300Gb och minst 50Gb bilder som jag inte vill bli av med, VL ser att disken är på 33GB men inget filsystem, har för mig att den var formaterad som FAT.
Min Vista vill formatera disken men det vill alltså inte jag.

Går det att få ut mina filer?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

plocka ut disken och koppla upp den med ett annat OS exempelvis Linux Mint7 eller liknande!

Skulle det funka bättre med XP tro?

XP har väl sina begränsningar. Men vad har du att förlora på att testa?
Om du bara sätter i disken med en Ata eller Sata kabel kopplad till moderkortet kan inget hända! Alternativt är en sådan lite Ide till USB kloss.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Det är nog inte FAT på disken. Jag skulle gissa på Linux-filsystem, t ex EXT2/3 eller kanske HFS. Pröva att ladda ner och bränn en skiva med Damn Small Linux
Sen ska du få lite instruktioner att följa.

Jag hade möjlighet att ändra till nåt annat, tycker jag känner igen HFS, men behöll original och med det så kunde jag bara spara filer upp till 4Gb.'Testar att ladda hem linux-small..!

Funkar inte att starta DSL från Windows. Explorer slutar att fungera sen stängs allt ner.

Du måste boota på en Live CD. Frigöra dig från Windows.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Lasp skrev:

Du måste boota på en Live CD. Frigöra dig från Windows.

Måste, måste man inte. Det går även att köra DSL från USB-sticka. Med mer avancerade boot-metoder har jag även lyckats köra det från en Windows-hårddisk utan ompartitionering etc. (GRUB4DOS+initrd-distribution) Kanske borde ta och skriva en guide.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)