webForumDet fria alternativet

Kan inte aktivera Windows Vista efter ominstallation

8 svar · 4 131 visningar · startad av carl_x

carl_xMedlem sedan mars 20001 858 inlägg

Gjorde nyligen en ominstallation av Windows Vista på min maskin, och nu kan jag inte aktivera det. Det är en OEM-version, men jag har ingen ny hårdvara. Har gjort ominstallationer ett flertal gånger tidigare utan problem med aktivering. Kan jag ha aktiverat den för många gånger och behöver därmed en ny licens?

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Ring och aktivera, 020 1400015.

Tryck fel ett par gånger så får du pratade med någon, då löser dom det åt dig.

Det gick fint att aktivera via telefon.

JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Quid skrev:

Ring och aktivera, 020 1400015.

Tryck fel ett par gånger så får du pratade med någon, då löser dom det åt dig.

Brukar inte vara några större problem med att följa instruktionerna heller för den delen..! ;)

JoakimE skrev:

Brukar inte vara några större problem med att följa instruktionerna heller för den delen..! ;)

Nej, det brukar det inte vara, men man blir helt vansinnig om man råkar trycka fel i grupp 6 :)

Dessutom brukar det ofta vara så att om man inte kan aktivera över nätet så brukar det inte gå över telefon heller utan att prata med någon.

Det var länge sedan jag ringde dit nu faktiskt, dom kanske har förbättrat systemet?

Nu är ju problemet löst, men vet ni vad det beror på?

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Vilken information är det man anger vid telefonsamtalet? Licensnumret som står på klisterlappen? Sparar de någon personlig information?

Man anger en kod som man får av Windows (8x6 tecken), osso får man svara på några frågor, t.ex. om man har installerat på mer än en dator och om man har bytt någon hårdvara t.ex. moderkort.
Sen får man tillbaka en kod (7x6 tecken) som man knappar in i sin dator.

Så det är samma information som skickas som om man hade gjort det över nätet, med frågorna som tillägg då.

JoakimEMedlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Quid skrev:

Nej, det brukar det inte vara, men man blir helt vansinnig om man råkar trycka fel i grupp 6 :)

Dessutom brukar det ofta vara så att om man inte kan aktivera över nätet så brukar det inte gå över telefon heller utan att prata med någon.

Det var länge sedan jag ringde dit nu faktiskt, dom kanske har förbättrat systemet?

Körde telefonaktiveringen senast för någon timme sedan, gick inte att aktivera online, men fungerade perfekt via telefon, lika som varje gång jag har installerat om med den Vista installationen, mycket knepigt..! :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)