ercizMedlem sedan maj 20011 880 inlägg
Vet inte om den här tråden ska ligga under Windows eller Nätverk.
Jag har nyligen installerat om datorn, och jag har ofta ganska svårt att komma åt många webbsidor för att DNS-uppslagningen misslyckas.
Det är inte fel på datorn eller min router, för när jag kör från en linux live-cd, så har jag inte det här problemet. Jag har F-secure Internet Security installerat, men har inaktiverat brandväggen där nu, och Windowsbrandväggen är också inaktiverad.
Det är inte heller en enskild webbläsare, för jag får samma problem i Google Chrome (som jag använder mest), och i Internet Explorer.
Vad kan det vara?
Använder Chrome och Explorer samma DNS-cache på nåt sätt? För när jag får fel i Chrome så brukar jag testa i Explorer, och då funkar det inte där, men är det bara för att sidan redan blivit fel med Chrome?
EDIT: När jag får fel på en adress i Chrome, så kan jag heller inte pinga den i kommandoprompten, då får jag felet: Ping-begäran kunde inte hitta värddator www.****.se. Kontrollera namnet och prova igen.
EDIT2: Väljer jag "Diagnostisera anslutningsproblem" i Explorer får jag som resultat "Det gick inte att ansluta till webbservern www.****.se, Värden kanske inte körs. Ett fel som inte kan repareras automatiskt upptäcktes. Kontakta Internetleverantören.
EDIT3: Efter att ha väntat ett tag så fungerar sidan när jag trycker på uppdatera, det känns som att DNS-servern inte kan nås så bra, får nog ta ett snack med Internetleverantören.
Har testat lite nu, när jag fick fel igen. Jag kan pinga båda mina DNS-servrar, men inte adressen jag vill komma åt, och det här felet är väldigt vanligt för mig nu. Vad kan det vara?
ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg
Om du i windows stänger av tjänsten "DNS Client" fungerar det bättre då? Den har jag haft problem med tidigare.
Så prova stänga av den.
LoLoMedlem sedan feb. 20071 591 inlägg
Gå till Kontrollpanelen > Öppna Nätverksanslutningar > Klick på Nätverksanslutningar > Klick på Anslutning till lokalt nätverk > Markera Internet Protocol (TCP/IP) > klick på Egenskaper. > Välj få en IP adress automatiskt och välj få adress till DNS servern automatiskt.
Klick OK och låt datorn starta om för att dom nya inställningarna ska fungera.
Så ser mina inställningar ut och funkar felfritt.
onkelborgMedlem sedan juli 2003582 inlägg
Testa att gå till opendns.com, och leta rätt på adresserna till deras namnservrar. Använd dem istället. Om det fungerar så kan det tyda på någon mysko config på de dns-servrar du använder nu.
LoLo skrev:
Gå till Kontrollpanelen > Öppna Nätverksanslutningar > Klick på Nätverksanslutningar > Klick på Anslutning till lokalt nätverk > Markera Internet Protocol (TCP/IP) > klick på Egenskaper. > Välj få en IP adress automatiskt och välj få adress till DNS servern automatiskt.
Klick OK och låt datorn starta om för att dom nya inställningarna ska fungera.
Så ser mina inställningar ut och funkar felfritt.
Absolut, så ser mina inställningar också ut, men DNS-uppslagningen funkar inte :(
Zaiman skrev:
Om du i windows stänger av tjänsten "DNS Client" fungerar det bättre då? Den har jag haft problem med tidigare.
Så prova stänga av den.
Tack, det löste problemet delvist.
Vid fel på DNS-uppslagningen, så kan jag nu trycka på F5 (Uppdatera) ett antal gånger och tillslut så lyckas DNS-uppslagningen.
Visar detta att det är nåt lajbans med de DNS-servrar?
onkelborg skrev:
Testa att gå till opendns.com, och leta rätt på adresserna till deras namnservrar. Använd dem istället. Om det fungerar så kan det tyda på någon mysko config på de dns-servrar du använder nu.
Bra förslag, det får bli nästa steg i felsökningen... Tack.
ZaimanMedlem sedan dec. 20012 439 inlägg
erciz skrev:
Tack, det löste problemet delvist.
Vid fel på DNS-uppslagningen, så kan jag nu trycka på F5 (Uppdatera) ett antal gånger och tillslut så lyckas DNS-uppslagningen.
Visar detta att det är nåt lajbans med de DNS-servrar?
Det har med cachen att göra. Om du kör "ipconfig /flushdns" i commando prompten så rensar du din lokala cache.