mikaelsoohMedlem sedan feb. 2007200 inlägg
Skulle sätta på datorn alldeles nyssens men ingenting hände. Kom till startskärmen och den står där och laddar med windowsloggan i bakgrunden, men inget mer händer.
Försökte även med felsäkert läge men även där står det och laddar utan att jag kommer in i något operativsystem.
Vad ska jag göra? Måste jag ominstallera windows? Hur mycket data (dokument och liknande) kommer jag då förlora?
/Mikael
QuidMedlem sedan juni 20004 270 inlägg
Du kan prova att göra en reparationsinstallation igenom att boota på din windows-skiva, svara nej på första frågan om reparation och sen ja på den andra. Då förlorar du inga filer.
Quid skrev:
Du kan prova att göra en reparationsinstallation igenom att boota på din windows-skiva, svara nej på första frågan om reparation och sen ja på den andra. Då förlorar du inga filer.
Jag provade detta tidigare. Valde reperation men det enda som hände var att jag fick upp en dos-prompt varpå inget mer hände.
Ska se lite om jag kan följa din anvisning med lyckat resultat.
/Mikael
Quid skrev:
Testade med reperationen nu. Den enda som hände var att jag fick upp följande text:
Återställningskonsollen för Microsoft Windows XP(TM)
Återställningskonsollen innehåller funktioner för reparation och återställning av systemet.
Skriv EXIT för att avsluta Återställningskonsollen och starta om datorn.
C:\>
Någon aning?
/Mikael
...svara nej på första frågan om reparation och sen ja på den andra.
Quid skrev:
...svara nej på första frågan om reparation och sen ja på den andra.
Jag kommer inte så långt, eller så missförstår jag. När jag bootat med skivan så får jag upp de tre valmöjligheterna:
1. Installera om windows
2. Reparera windows
3. Hoppa ut ur installationsprogrammet.
Här har jag valt reparation och då kommit till det jag tidigare skrev, d.v.s. texten med dos-prompten.
/Mikael
Då svarar du att du vill installera om Windows först, sen kommer den att hitta din gamla installation och frågar om du vill reparera den, då svarar du ja.
Quid skrev:
Då svarar du att du vill installera om Windows först, sen kommer den att hitta din gamla installation och frågar om du vill reparera den, då svarar du ja.
Aha, nu fattar jag. Ska testa. Återkommer.
/M
Quid skrev:
Då kan jag meddela att på den inte hittar något windows på partitionen. Istället ber den mig att formatera hårddisken.
Det bör väl innebär att det har skitit sig eller?
Antar att det enda sätt som finns att rädda data är att installera windows på annan hårddisk och sedan försöka rädda den data som går att rädda på annan väg.
/M
Du kan även gå in i första reparationsläget och skriva: chkdsk /r [enter]
Starta om när den har gått färdigt.
Quid skrev:
Jag provar...
Quid skrev:
Det fungerade! Stort tack!!!
/M
Jag skulle ha skanat igenom hårddisken efter problem också, med t.ex. hdtune eller testprogram ifrån tillverkaren.
Windowsfelet kan ju ha uppstått pga. ett hårdvarufel.
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
Fråga: Vad gör man om det inte går att starta windows (2000) pga att windows\system-filen är trasig? Det står något sådant på morsans dator.
Har försökt reparera men då påstår installationsprogrammet att den inte kan hitta befintlig installation och reparationen avbryts.
(har kört recovery console och fixboot och chkdsk /r och allt, har t om satt hårddisken i min dator och scannat med alla möjliga program men inget hjälper)
Hade det varit min egen dator hade jag blåst skiten och installerat om Windows, men det är väldigt jobbig lösning i det här läget. (gissa vem som får installera alla andra program, internet och allt och konfigurera allt igen).
OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg
Jag skulle faktiskt också behöva reparera en XP-installation, men så fort jag försöker köra installationen eller välja recovery console, så säger installationsprogrammet att den inte hittar någon hårddisk. :q
Maskinen bootar bra, men en del av WMI-stacken verkar vara korrupt, så jag måste reparera Windows för att lösa det.
Någon som stött på detta tidigare?
Då har du säkert någon konstigt hårddisk-kontroller, eller är det kanske så att du kör RAID? I båda fallen behöver du en drivrutin, den installerar du igenom att trycka F6 precis när du har bootat på skivan.
Annars så kan du ju köra checkdisk ifrån Windows.
http://support.microsoft.com/kb/315265
Du kan även köra ett kommando som heter: sfc /scannow
Det reparerar också trasiga Windowsfiler, CDn kan behövas.
Ja, något vajsing är det nog med kontrollern, för RAID har jag inte på min bärbara. ;) Jag ska se om sfc /scannow ger något, jag var tvungen att bränna en ny XP-skiva, det värdelösa interface't i Windows tillät mig inte att peka ut var installationsfilerna fanns. :l
Och nu fick jag ta "skip" på massor med filer eftersom Windows vägrade hitta dem, trots att skivan är rätt version av XP med SP2. Suck..
Tja, nu verkar det ha gjort susen iallafall. Trots vissa skip'ade filer. Hrm.
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
själv formatterade jag om och installerade om, på TRE datorer! Nu är jag jävligt less på datorer :bla