webForumDet fria alternativet

Ändra systemdisken

2 svar · 434 visningar · startad av Cypher

CypherMedlem sedan mars 200622 inlägg

Jag undrar om det finns något sätt att byta systemdisk utan att formatera den gamla?
Det är så att jag har väldigt mycket information på min systemdisk som jag inte vill förlora och vill helst slippa att bränna ut all denna informationen så jag funderar på om man kan installera operativsystemet på en ny hdd och sedan göra den till systemdisk?

viggediMedlem sedan nov. 200717 inlägg

Cypher skrev:

Jag undrar om det finns något sätt att byta systemdisk utan att formatera den gamla?
Det är så att jag har väldigt mycket information på min systemdisk som jag inte vill förlora och vill helst slippa att bränna ut all denna informationen så jag funderar på om man kan installera operativsystemet på en ny hdd och sedan göra den till systemdisk?

Om du med systemdisk avser den hårddisk som ditt operativsystem ligger på så kan du byta denna utan att formatera den gamla, ja. Det är egentligen bara att du startar en ny installation av operativsystemet och väljer att lägga det nya på den nya systemdisken. Jag vet inte om det gör att installationen lägger in båda operativen i en startmeny när du slår på din dator, men det kommer du lätt undan genom att bara rycka ur den gamla systemdisken medan du installerar operativsystemet till den nya.

CypherMedlem sedan mars 200622 inlägg

om jag nu redan har två stycken installationer, Gamla på C: och Nya på F: för att man klantade till det och inte kopplade bort gamla när man installerade Nya, går det då att fixa utan att installera om Nya? hehe...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)