webForumDet fria alternativet

OEM

10 svar · 838 visningar · startad av Deveaux

DeveauxMedlem sedan mars 200723 inlägg

Sedan tidigare har HP installerat en OEM-version av Windows XP Media Center på min stationära dator. Nu när Vista har lanserats så känns det som ett bra tillfälle att slå till, då det innebär en relativt ny och bekväm miljö. Min fundering går dock lite kring OEM-licenser av programvaran.

Jag känner till att det är ett brott mot licensvillkoren att installera en OEM-version av Vista på en dator som sedan tidigare har XP Media Center. Därför är det inte kring detta som det handlar om, utan snarare följande:

Är det möjligt att formera hela min HP-disk och installera Vista Home Premium OEM, eller känner Microsofts servrar av att jag sedan tidigare har en XP? Dvs. att jag i så fall inte kan aktivera min Vista Home Premium OEM.

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Har inte hört något om att dom ska känna av att man har haft andra oem-versioner tidigare aktiverade.

pimpelonMedlem sedan nov. 200554 inlägg

tror inte att dom kan ha koll på det...

Då är det kanske inte lönt att skicka tillbaka den OEM-version jag har beställt då.

OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg

Du måste ju få lov att installera en OEM-licens på en hdd där det legat ett OS tidigare. Säg att du tex. köper nytt moderkort, minne, cpu men känner att du vill behålla den hårddisk...

Okkido:
Jag tror mer han menar att det unika id en dator får när den är ihopsatt av olika komponenter finns hos Microsoft och dom kollar den när man aktiverar OEM-versioner av operativsystem mot tidigare aktiverade OEM-aktiveringar...

Det var inga problem att aktivera, trots att jag sedan tidigare har en OEM av XP.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Det finns ju massor med datorer som är precis likadana, och att få in unik information för att kunna peka ut en dator av flera tusen känns inte så troligt med 42 siffror.

Quid skrev:

Det finns ju massor med datorer som är precis likadana, och att få in unik information för att kunna peka ut en dator av flera tusen känns inte så troligt med 42 siffror.

Njae det där är ganska felaktigt. Exempelvis tar man med nätverkskortets MAC-adress vilket i alla fall i teorin är unikt.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Fast nätkortets MAC-adress ingår inte i infomationen som skickas vid aktivering. Sen finns det ju massor av datorer utan nätkort som aktiveras via telefon.

Sen använder ju HP dessutom den typen av licenser som inte behöver aktiveras alls :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Activation:
Q: What is activation?

A: Activation reduces piracy by associating your Windows Product Key—the 25-character security code located on your Certificate of Authenticity (usually affixed to your software package, PC, or laptop)—to a PC hardware key. Microsoft stores this information in a database so that no one else can use your Product Key on another PC.

Edit: För den som vill veta mer om hur hårdvarunyckeln tas fram, kan kolla här under "Product Activation and retail boxed software product" här:
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/evaluate/xpactiv.mspx

WGA:
Q: What information is collected from my computer?

A: The genuine validation process will collect information about your system to determine if your Microsoft software is genuine. The validation tools do not collect your name, address, e-mail address, or any other information that Microsoft will use to identify you or contact you. The tools collect such information as:

Computer make and model
Version information for the operating system and software using Genuine Advantage
Region and language setting
A unique number assigned to your computer by the tools (Globally Unique Identifier or GUID)
Product ID and product key
BIOS name, revision number, and revision date
Volume serial number
Office product key (if validating Office)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)