Jag var idag och hjälpte några med deras dator, den var full med spyware och liknande vilket jag fick bort, men det tar 7minuter att starta datorn (xp pro sp2, 3,6GHz 2GB ram, ca 700GB hårddisk), kan inte komma fram till vad som är fel, om man väljer diagnostisk strart i msconfig tar det änuu längre tid att starta och även felsäkert läge tar ca 7minuter... Vad kan vara fel?
seg uppstart
9 svar · 763 visningar · startad av msossna
Kollat ifall det ligger en massa onödiga program som startar samtidigt som datorn startar upp?
Hittade inget, dessutom är den lika seg när man startar upp i felsäkert läge eller med diagnostikstart, den står och håller på den mesta tiden vid win xp loggon med den fina blåa progress baren...
Kan det inte vara så att det blir segt pga att operativet ligger på en så stor disk.
Kanske kan snabbas upp genom att göra en partition där bara windows + program som man använder ofta ligger på.
Prova en diskfragmentering, men tror inte den fixar 7 minuter men kanske en minut :)
Kör CCleaner på registret och det vanliga den brukar hitta en del att fixa :)
septor skrev:
Kan det inte vara så att det blir segt pga att operativet ligger på en så stor disk.
Kanske kan snabbas upp genom att göra en partition där bara windows + program som man använder ofta ligger på.
Lite dumt skrivet av mig, det finns flera hårddiskar med sammanlagt ca 700GB, windows hårddisken ligger på ca 200GB, är det för mycket?
Ska testa CCleaner och defragmentering... Kan inte riktigt förstå hur det kan ta så mycket tid att starta... När den väl är igån flyter allt på hur bra som helst...
En regel för snabbhet brukar vara att partitionen som windows och program som man använder ofta, eller som ska startas i uppstarten ligger på en liten volym för att få upp snabbheten (minskar sökområdet).
Kolla även i artikelarkivet på http://pcforalla.idg.se , där finns det en hel del bra guider för att trimma sitt windows.
START/Kör/msconfig.exe
Minsta lilla program gör att datorn tar tid på sig att starta. Ta bort allt som inte ska vara där och testa. Finns säkerrt en hel del att bocka av där
Vad körde du för spywareprogram?
Ett bra program är Spybot! :)
Riffles skrev:
START/Kör/msconfig.exe
Minsta lilla program gör att datorn tar tid på sig att starta. Ta bort allt som inte ska vara där och testa. Finns säkerrt en hel del att bocka av där
Kör man med diagnostikuppstart (eller vad det nu heter) plockas alla program bort... Och det hjälpte inte det minsta... Körde med Ad-Aware, det är inte min dator, är brorsans kompis familjs dator så jag kan inte testa en massa på den då de bor en bit bort...