webForumDet fria alternativet

Domännamn?

1 svar · 465 visningar · startad av fesojg

fesojgMedlem sedan sep. 200528 inlägg

Till att börja med vill jag söga att jag kan typ inget om detta och kanske därför som jag frågar... EN kompis tog sin dator hit ochj båda har win xp pro på våra datorer! Han har en bärbar och den är ansluten till en domän där man måste logga in osv innan man kommer åt windows... Sen i vår okunskap egenskaper för denna datorn och sen datornamn och nätverks-id som vi ändrade tyldigen och man va tvungen att starta om datorn... sen efter detta kan vi inte logga in med användarnamnet och lösenordet som va innan och vi kan inte heller välja domän att logga in på... Finns inte då vi klickar på "alternativ" i inloggningsfönstret... Nån som vet hur man fixar till detta problem?
Tack! // Okunnig

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Windows har två sätt att logga in:

* Domäninloggning som kräver kontakt med domänservern eftersom kontoinformationen finns där (användarnamn, lösenord och liknande)
* Lokalinloggning där kontoinformationen ligger i datorn.

Det du/no har gjort är att koppla bort datorn från domänen och när ni nu försöker logga in med ett domänkonto så fungerar det självklart inte eftersom datorn inte längre har kontakt med domänserver och kan därför inte hämta kontonamn och lösenord.

Det ni får göra är att logga in lokalt med dom konton som finns lokalt på datorn, men vet ni inte om några sådana konton så kommer ni inte in i maskinen. Normalt har man nästan inga konton lokalt om man loggar in på en domän förutom administratörskontot som alltid finns.

För att fixa till datorn så måste den kopplas in i nätverket som domänen använder och konfigureras i domänen, det senare kan bara en domän administratör göra.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)