webForumDet fria alternativet

Win Proff OEM

9 svar · 806 visningar · startad av Netstamps

NetstampsMedlem sedan nov. 2001310 inlägg

Vad är det som gäller?

Min dator har rasat och jag körde Win Proff OEM. Nu har jag köpt en ny dator. Kan jag lägga in min Win Proff OEM?

Eller gäller progget bara för en dator?
Om jag byter moderkort+HD på min trasiga dator får jag då lägga tillbaka Win Proff OEM?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Enligt licensevilkoren: En OEM license gäller bara för den datorn den är köpt till och där licenselappen är påklistrad, skrotar man datorn så skrotas också licensen.

Så enligt vilkoren får du inte installera den på din nya dator, men jag tror att du får installera den på din gamla dator om du byter ut moderkort+HD i den.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

En OEM-licens är knuten till en hårdvarudel, det kan t.ex. vara en mus, ett chassi, ett moderkort eller en hårddisk.
Nu vet jag inte vilken del din OEM-licens är knuten till, men ponera att det är hårddisken. Då räcker det med att flytta hårddisken till den nya datorn för att följa licensavtalet.

Mattias NordinMedlem sedan dec. 20051 056 inlägg

Det finns tyvärr olika versioner av OEM. "Bios locked" eller "full" är de två vanligaste. Bios locked kräver att det är samma datortyp. Att flytta från Dell till Dell brukar fungera.

Har för mig att jag läste att MS bytte eller skulle byta reglerna för vad en licens kopplades till. Vet inte om detta är gjort ännu.

Tidigare har det fungerat så här:

Du får som Rikard säger köpa en OEM XP med nästan vilket datortillbehör som helst.

MEN...

När du väl har aktiverat din OEM licens via Windows Product Activation (WPA) så har du skickat info om din hårdvara till MS via ditt produkt id nummer. Det är till denna hårdvara som licensen är knuten.

Vid varje boot så kontrolleras din hårdvara av operativsystemet. Det är tillåtet med vissa förändringar, men de får inte avvika för mycket (ska vara över 7 röster). Om detta sker kommer windows att protestera och då får man kontakta Microsoft för assistans.

Det finns diverse applikationer som avslöjar vilka hårdvaror som licensen är kopplad till samt visar hur många röster varje hårdvara representerar.
Ex: http://www.licenturion.com/xp/xpinfo-exe.zip

There are two versions of OEM Windows XP systems. One can be purchased separately, with qualifying subsidiary hardware, and installed with that hardware to an existing machine, to which it becomes bound. The software may be reinstalled and reactivated indefinitely as with a retail system as long as it is still on the original machine. It may not be transferred to a different computer. It is activated as described above, but if it were installed to hardware seen as not substantially the same, the activation would be refused as falling outside the license.

Enligt ovan så ska det inte gå att föra över en OEM licens till en annan dator efter att den har varit registrerad via WPA.

Notera att det var ganska länge sedan jag var i kontakt med OEM installationer då jag till 99.99% arbetar med OEM licenser.

RED: Win Proff OEM? Antar att du menar Windows XP pro OEM? Om det är office du menar så är det helt andra regler /Red.

NetstampsMedlem sedan nov. 2001310 inlägg

Jag köpte den tillsammans med ett internminne på 512 Kb

OEM licensen har inget sätt att se att den är knuten till just minnet vid aktiveringstillfället. Den gör antagligen registreringen på alla 10 hårdvarukomponenter. Jag har själv inte testat detta på flera år. Du får nog testa. Jag skulle tro att installationen går bra men att du inte kan registrera OEM licensen vilket innebär att den slutar att fungera efter 30 dagar.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Och då ringer du och talar med Micrsofts supportavdelning så löser det sig säkerligen. :)

Det tror jag också.
Men notera att det är just detta som är skillnaden mellan Retail och OEM.
Retail går att flytta medans OEM enligt reglerna inte går att flytta.

Men som Rickard säger, ring så löser det sig nog :)

Posta gärna ditt resultat. Jag är sugen på att höra deras response.

mankanMedlem sedan juni 200446 inlägg

Ska försöka ta det lite kortfattat.

Windows XP OEM får enbart säljas förinstallerat på nya datorer (eller separat till den som anser sig vara en systembyggare), "licensen" är knuten till hårdvaran, och får ej flyttas till någon annan dator. Huvudregeln är att "licensen" är bunden till moderkort & chassi.

I det fall man har köpt Windows XP OEM separat (som systembyggare) så kvittar det om man köpte det helt utan hårdvara eller med hårdvara, på den dator Windows installerades på hör "licensen" hemma och får inte flyttas. "Licensen" är knuten till moderkort & chassi. Windows Äkthetsbevis skall ALLTID klistras fast på den dator det installeras på för att det skall vara en äkta OEM-installation.

Alltså, man får inte flytta en OEM-licenserad produkt från den dator det kom tillsammans med (installerades på första gången) till någon annan, man får ej heller byta ut moderkortet eller chassiet. Enda undantaget är om endera går sönder, då har man rätt att byta den trasiga komponenten (moderkort/chassi).

Just ja, om det gäller annan OEM-produkt än Windows XP, så är regeln att det enbart för säljas förinstallerat på nya datorer, samt ej flyttas till någon ny (givetvis får man fortfarande byta ut trasiga komponenter).

Netstamps skrev:

Kan jag lägga in min Win Proff OEM?

... får jag då lägga tillbaka Win Proff OEM?

Igentligen två olika frågor:

Får får du inte.

Om du kan eller inte är intressant. Om WPA aktiveringen fungerar som den gjorde tidigare så kan du inte flytta den. Det går att installera på en annan dator (förutsatt att den inte var bios låst) men det går inte att aktivera den en gång till.

Om reglerna har förändras, vilket jag har fått för mig att det har gjort, så får någon gärna förklara för mig hur kopieringskyddet fungerar i praktiken.

Något som jag har diskuterat mig trött på är varför det ska vara så svårt att köpa en märkesdator *utan* operativsystem. Trots allt är det ju en kostnad att få med ett operativsystem som man kanske inte ens vill ha.
Det vi oftast kommer fram till är att OEM licensen kostar dig ca 50 kr och att Microsoft skriver avtal med leverantörerna som tvingar dem att bundla OS med datorn. Målet är enbart att ta marknadsandelar...

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)