loggerMedlem sedan nov. 200330 inlägg efter som jag är kass på windows
så måste jag fåga detta
jag har ett program (Command line) som automatiskt ska startas med en flaggan "/x"
när datorn startar
hur löser man detta snyggast och hur väljer man om det ska startas per user eller för hela systemet ?
vilka olika alternativ finns det ?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg I registret på:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Kan du lägga in "command /c "dittprogram.exe" /x"
Tror man skriver så, då måste specifiera sökvägen till programmet om det inte finns i miljövariabeln path (det ser du om du i dos-prompt skriver path).
(för att komma till registereditorn tryck Win+R och skriv regedit)
alternativt gör du en batch-fil (dvs en textfil bara som slutar på .bat) där skriver du in samma rad som ovan. Sedan gör du en genväg till den filen och lägger genvägen i startmenyn på "startup".
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Fungerar inte vanliga Startup/Autostart-katalogen för det du vill göra?
loggerMedlem sedan nov. 200330 inlägg ok jag hadde redan gjort en batch-fil men jag tyckte det var en ful lösning.
men registerlöningen är snyggare
men då är ju frågan hur man lägger till en sökväg i miljövariabeln ?
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg
logger skrev:
ok jag hadde redan gjort en batch-fil men jag tyckte det var en ful lösning.
men registerlöningen är snyggare
men då är ju frågan hur man lägger till en sökväg i miljövariabeln ?
Om du trycker Win+Break för att få upp Systemegenskaper / Avancerat / Miljövariabler.
Men du behöver inte lägga till den, helt onödigt, lägg bara till sökvägen i registerposten, exempel:
"C:\Sökväg\blablabla\DittProgram.exe"
det blir då alltså en rad som ser ut såhär ungefär:
"command /c "C:\Sökväg\blablabla\DittProgram.exe" /x"
loggerMedlem sedan nov. 200330 inlägg nix
jag får det inte att fungera
testade "command /c "C:\Sökväg\blablabla\DittProgram.exe" /x"
omstart.... inget händer....
testade också att lägga progammet i den globala miljövariabeln (jag provade att starta om efter jag lagt till den)
men det det fungerade inte, dock så funkar det om jag slänger in programmet i blablabla/system32/ då kan jag köra det från promten utan sökväg.
jag vill alltså att programmet körs så dess funktion blir global för alla användare
dessutom så varnade windows om " detta programmet är inte säkert att köra blalala" men där kryssade jag i visa inte igen. kan den funktonen
hindra program att köras från promten ? lagrar den program som får köras per användare eller globalt i systemet ? var lagras den informationen ?
i själva verket är det inget problem men jag vill veta hur man gör sånt här
"by the book" i windows
DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg testa att lägga in den här istället då:
Cmd.exe /c rd "C:\Sökväg\blablabla\DittProgram.exe" /x
Det är väldigt noga med alla duttar hit och dit, minsta fel och det fungerar inte alls men det märker du inte annat än att det inte funkar :)
Kolla på något annat strängvärde i Run där så ser du hur det ska se ut.
Just det... har du Service Pack 2, så kan man inte lägga till grejjer hur som helst, jag kodade ett program som skrev själv till RunOnce i registret, men det gick inte efter jag installerat SP2 :)
En kanske bättre lösning är om du skiter i batchfil och istället gör en genväg till cmd.exe (i windows/system32-katalog). Sedan ändrar du i genvägen där det står "mål". Och lägger till "/c "sökväg\dittprogram.exe"". T ex:
C:\WINDOWS\system32\cmd.exe /c "c:\windows\system32\calc.exe"
Så kör genvägen kalkylatorn :)