webForumDet fria alternativet

Krachat windows XP (HJÄLP)

4 svar · 507 visningar · startad av jockelw

jockelwMedlem sedan sep. 200254 inlägg

Hej alla på Webforum.

Hoppas någon av er kan hjälpa mig lite nu.

Det är så att min bärbara dator har blivit rätt skum. Det började med att den fick frispel och hängde sig lite nu och då sedan dök det upp "blue screens" där det stod någe om att typ att windows har stött på ett problem, startra om datorn om det är första gången typ. Sedan så rörde jag inte datorn på nån dag och sedan provade jag igen. Då startade den utan problem så jag passade på att köra scandisk och leta efter skadade sektorer men inga funna. Nu när jag skulle ha igång den så vägrade den, hängde sig där det står välkommen och efter nåra om starter så står det att system32 är skada. Den går inte att starta i felsäkert läge heller.

Nu har jag försökt att reparera med hjälp av windows XP orginal skiva men hajjar inte riktigt hur man gör. Har även försökt installera en ny kopia över orginalen men då kommer den ca: 4% sen är det skadade filer säger den.

Nu står det när ja startar datorn att filen hal.dll är skada så windows inte kunde starta..

Det stora problemet är att jag har en fil på dator som bara har en HD & partition (hur de nu stavas) som jag verkligen MÅSTE ha kvar.

Någon som kan komma med friska ideer? otroligt tacksam om någon kommer med en smart ide.

Tack på förhand.

Tomas70Medlem sedan juni 200440 inlägg

Ja du detta är något som man själv råkat ut för och även det på bärbara men även på Stationära.
Hal.dll är en fil som håller koll på hårdvaran. HAL står för Hardware Abstraction Layer och det är via den som all trafik mellan operativsystemet måste passera.

Jag gjorde så att jag la upp XP på en annan partication ex D: och när allt var installerat och klart så letade jag upp hal.dll i den installationen och kopierade sedan den till den gamla versionen.
Startade om datorn och valde min ursprungliga installation för uppstart och vips var det klart och därefter raderade jag den nya installationen jag gjorde.

Detta utan att förlora någon data av alla filerna jag hade i C:

Dock var det min lösning,Dock finns det andra sätt att gå tillväga men det blir för lång beskrivning.

Tomas70 skrev:

Ja du detta är något som man själv råkat ut för och även det på bärbara men även på Stationära.
Hal.dll är en fil som håller koll på hårdvaran. HAL står för Hardware Abstraction Layer och det är via den som all trafik mellan operativsystemet måste passera.

Jag gjorde så att jag la upp XP på en annan partication ex D: och när allt var installerat och klart så letade jag upp hal.dll i den installationen och kopierade sedan den till den gamla versionen.
Startade om datorn och valde min ursprungliga installation för uppstart och vips var det klart och därefter raderade jag den nya installationen jag gjorde.

Detta utan att förlora någon data av alla filerna jag hade i C:

Dock var det min lösning,Dock finns det andra sätt att gå tillväga men det blir för lång beskrivning.

Tackar tackar, Låter ju som en Ide men problemet är ju att jag bara har en partition på datorn och det går vel inte att göra en ny partition utan att formatera om den nuvarande enheten man tar kapacitet från? :OO

Tackar så mycket i alla fall.

Tomas70Medlem sedan juni 200440 inlägg

Kolla om denna länk kan hjälpa dig.
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm

Har kikat upp det lite mer nu när man är lite piggare än i natt. :)

Det var så att när vi försökte installera om en ny version ovanpå den gammla så vart det någe fel och i samband med de så tog installationsprogrammet bort ALLA windows filer och sedan blev det fel hela tiden när den försökte installera nytt. Så nu tog jag ut disken och for till en kille som kopplade in den i sin dator och plockade ut filerna som jag behövde. Så nu är det bara en formatering kvar sen så är den igång..

Men tack för tipsen!

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)