webForumDet fria alternativet

Installera om Windows, eller bara ta bort program?

4 svar · 406 visningar · startad av dude

dudeMedlem sedan aug. 2002386 inlägg

Hej hej!
Jag ska sälja min dator.. bör man då installera om windows så den blir som ny till den nya köparen, eller räcker det att bara ta bort alla program via kontrollpanelen? samt radera mina dokument på vanligt sätt???

http://www.internetsvar.com/article/87/installera-om-windows-xp verkar det ju räcka att bara radera programmen via kontrollpanelen ju...

Tänk på att en ominstallation bara ska göras om du kraschat datorn. Man behöver inte längre installera om datorn med jämna mellanrum som man gjorde med Windows 98. Istället räcker det om du avinstallerar lite program via Kontrollpanelen/Lägg till eller ta bort program. Det här hjälper precis lika bra som en ominstallation och formatering, och dessutom är det betydligt enklare och tar inte alls lika lång tid.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du avinstallerar program så finns nästan alltid spår kvar och i många fall finns dina inställningar kvar.

Så jag skulle nog formatera och installera en ren windows på maskinen som jag skulle sälja för att vara säker på att inget av mina filer/inställningar finns kvar någon stanns.

hagklintMedlem sedan aug. 2003198 inlägg

Jag skulle installera om Windows då det känns bättre än att bara radera programmen.

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Om du har känslig information på disken så finns det väl i princip bara ett enda bra sätt att göra när man säljer. Byt disk eller sälj utan.
Det finns alltid spår kvar, oavsett om du formaterar eller deletar, det du kan göra för att undvika detta är att låta den elektromagnetisifieras (stavning?). Resultat: helt tom, avmagnetiserad, icke-fungerande hårddisk.
Har du ingen vidare känslig information är formatering och ominstallation allt som behövs. Datorn får nytt och fräscht register, det är aldrig fel!

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Gör en fräsh installation ... käns bäst
Ligger alltid massa skit kvar i registret samt dll filer

Om du vill få den helt ren o att dom inte ska kunna plocka fram raderade filer enkelt fins ju så kallade "Secure Erase" program som skriver 0:er om och om igen på ytan
eller om de va 1:er

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)