webForumDet fria alternativet

Ta bort Windows installationsfiler

3 svar · 534 visningar · startad av androvic

androvicMedlem sedan nov. 200244 inlägg

Hej!

Det är så att jag för ett tag sen hade tänkt installera om Windows och i samma veva radera en av mina partioner, men jag tänkte mig inte för särskilt noga så jag stoppade in WinXP-CD:n när Windows var igång och började därifrån. Efter ett tag - och efter att jag kopierat installationsfilerna till datorn - kom jag på att jag borde göra detta ute i dos. Så jag avbröt installationen, men sen när jag startade om datorn och har Windows XP-skivan i så förstår den inte att den ska starta installationsprogrammet med skivan, den startar istället med installationsfilerna på datorn.

Alltså när jag startar datorn har jag två alternativ:
- Starta befintlig installation av WinXP
- Installera Windows XP med installationsfiler från datorn.

Den vägrar förstå att den ska installera via CD. Det går heller naturligtvis inte installera via installationsfilerna som jag har på datorn, då de ligger på C: och det är den partitionen jag vill tömma helt.

Vad ska jag göra?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Låter lite skumt, men låt den dra igång installationen och välj sedan att avbryta. För att få installationsfilerna på en annan partition än C:\ måste du dra igång installationen med parameter, annars väljer den första partition som har tillräckligt med utrymme.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

Bränn en linux live-CD och ta bort partitionen därifrån, så kan du installera med skivan sen.

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

VA!!!!!!

Sätt i XP skivan, starta om datorn och välj att starta datorn fråm skivan (ställ in i bios så att den bootar på diskett/cd/hdd).

Ta bort partitionen, skapa en ny och installerar XP på nytt. Orkar inte förklara tydligare just nu...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)