webForumDet fria alternativet

Spegling i 2003 Server

7 svar · 473 visningar · startad av geflebo

gefleboMedlem sedan feb. 200429 inlägg

Hej.

Jag har en server med två likadana diskar på. Hade tänkt att göra en mjukvaruspegling på servern. Har läst mig till att det verkar vara ganska enkelt i 2003 Server. Servern har gått ett tag så det finns en hel del sparat på den.

Går det att göra en spegling på den då, eller måste det göras på direkt efter en installation?
Tar det lång tid?
Riskerar man att tappa någon information från disken?

Vill känna mig säker på vissa sådana saker innan jag ger mig på speglingen.

/Jonas

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Det finns många sätt att spara aktuell data på en 2003 server.
Vad är syftet? Kör gärna med ögonblicksbilder så kan du ta 64 Snapshots Möjlighet att ta tillbaka från varje timme eller varannan.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

geflebo skrev:

Går det att göra en spegling på den då, eller måste det göras på direkt efter en installation?
Tar det lång tid?
Riskerar man att tappa någon information från disken?

1. Ja.
2. Tiden det tar beror på storleken på disken.
3. Nej, inte om du följer instruktionerna för hur man lägger till en speglad disk.

Hej.

Tack för svaren.

Lasp:
Syftet är att få en bra "backup" av servern. Skulle den ena disken paja så är det bara att byta ut den och köra från den andra. Det är i alla fall så jag har uppfattat att det går att göra om man gör en spegling.

Rikard:
Jag hoppas att du svarade "Ja" på att det går att göra speglingen och inte att det måste göras direkt efter installation. Det är två stycken 40 GB diskar jag har.

Sedan några funderingar till.
Blir det något avbrott på tex sqlserver under tiden som speglingen görs. Då menar jag förutom tiden då den måste starta om. Läste att det kommer att ske några omstarter under tiden.
Efter speglingen kommer det att märkas någon prestandaförsämring. Menar om cpu, minne kommer att belastas mer.

/Jonas

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

geflebo skrev:

Lasp:
Syftet är att få en bra "backup" av servern. Skulle den ena disken paja så är det bara att byta ut den och köra från den andra. Det är i alla fall så jag har uppfattat att det går att göra om man gör en spegling.

En spegling är inte en backup!

En spegling innebär att filer skrivs till bägge diskarna samtidigt och detta sker i bakgrunden. Tar man bort en fil så tas den bort från bägge.

Däremot skyddar spegling mot om en disk går sönder, då skall man med mer eller mindre jobb kunna byta ut den felaktiga disken mot en ny och sedan få den nya att ingå i speglingen. Har dock inte gjort det mjukvarumässigt i Windows miljön, föredrar att göra i hårdvara.

geflebo skrev:

Blir det något avbrott på tex sqlserver under tiden som speglingen görs. Då menar jag förutom tiden då den måste starta om. Läste att det kommer att ske några omstarter under tiden.
Efter speglingen kommer det att märkas någon prestandaförsämring. Menar om cpu, minne kommer att belastas mer.

Du kommer antagligen märka en prestana försämring när själva speglingen sker till den nya disken, sedan när den första spelingen är klar så brukar man inte märka det (beror lite på hur mycket skrivningar ni har jämfört med läsningar).

Spegling ger en något sämre prestanda vid skrivning men bättre prestanda vid läsning.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det finns en viktig aspekt till att tänka på vid spegling - det skyddar inte mot logiska fel. Skrivs fel data till ena disken så skrivs det även till den andra.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Alltså är spegling inte den metod du är efter. Sätt in ett extern media och kör ögonblicksbilder under den belastade delen av dagen.
Ta ut på cd andra gånger. Det är kanske bara SQL databasen du vill vara säker på.
Syftet skall klargöras först.

Känns som att spegling är det rätta för mig. Det är inte bara SQL databasen som är viktig. Även webbsidorna, bilder, filer mm.

Backuper tas ändå ofta. Men där skulle det ju också vara bra med något som gjorde det automatisk, när det nu sker manuellt. Och då är det just SQL databasen som är det viktiga.

/Jonas

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)