AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Hej allihop. Skulle precis gå över till SATA ikväll men jag gjorde en miss angående drivrutinen för SATA-kontrollern. När XP's installationsprogram vill läsa in drivrutinen så säger det att den vill ha en diskett. Innan jag kastade ut mina vanliga ATA-diskar så lade jag över drivrutiner på en DVD som jag trodde skulle gå lika bra att använda. Det följde med en diskett med mitt moderkort men den kastade jag när jag städade rummet för jag trodde inte den skulle behövas. Visste ju att man kunde ladda från tillverkarens hemsida och lägga över på skiva, vilket jag ju trodde skulle funka. Så jag kastade disketten. de filerna jag laddade ner från hemsidan är dessutom över 3 MB i storlek så de får inte plats på en diskett.
Undrar nu om någon har denna diskett, om du kan packa filerna och skicka över en zip? Moderkortet är Abit AN7. Behöver den verkligen och kan inte se hur jag ska kunna få tag på en diskett om ingen här har den.
Hoppas på hjälp.
/Andreas
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Du kan inte dra ner filerna från Abit´s sida och ta bort den skit som du inte behöver, själva drivisarna är inte stora, 100kb kanske, det brukar följa med massor med skit.
Kan prova att dra ner filerna åt dig, men vilken är det du behöver?
Sil3112_Sil3114_Intel_VIA Installation Disk?
SiliconImage 3112 SATA Driver?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag tror det är SiliconImage 3112 SATA Driver, den andra är jag osäker på eftersom det står Intel och Via, har inget av dem på mitt kort eftersom det är Nforce2 men jag antar att det betyder nåt helt annat, bara jag som inte greppar just detta med intel och via, men jag tror det är SiliconImage 3112 SATA Driver som jag behöver. Var iallafall den jag laddade och la på skiva men jag vet inte vad jag kan och inte kan ta bort.
Men isåfall kan jag ju dra ned det en gång till vid den andra datorn som jag är vid nu och så kanske du vet vad jag ska ta bort?
AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg det löste sig, plockade bort lite grann och installationen hittade rätt filer. Tack för ditt svar iallafall.
DwarfenMedlem sedan jan. 2002241 inlägg Inga problem, man ska ju hjälpa för att själv bliva hjälpt =)