ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 246 inlägg
Tänkte ladda ner boot-filen för att boota och installera xp på min bärbara som saknar bootbar cd-rom.
Cd-rom finns alltså, men jag använder samma koppling till diskettstationen. (externa enheter) Kan alltså bara köra en enhet åt gången. Vet någon om jag kan köra filen på diskettstationen, sedan koppla ur diskettstationen och boota från cd-romen?.. låter knäppt så antagligen funkar det inte..?.
(Är en dell latitude c400)
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Jag skulle nästan rekommendera dig att göra detta:
Skapa en bootbar diskett(Windows 9x-DOS), sedan installera du detta på en nyformaterad C: och ser till att den laddar CD-drivis.
Sedan stänger du av och sätter i CD'n. Boota till hårddisken och kopiera hela i386-katalogen till t ex c:\i386
Kör sedan winnt därifrån, så ska installationen starta.
Det kan kanske dock vara scårt om du inte har DOS-vana.
ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 246 inlägg
nitro2k01 skrev:
..sedan installera du detta på en nyformaterad C: och ser till att den laddar CD-drivis...
Ok, men hur ser jag till att den laddar cd-drivis? Förstår nog inte riktigt hur du menar..
Skapa en Windows 9x-bootdisk.
Boota sedan från den. Använd fdisk(Med stort diskstöd), format c:, och sist sys c: för att förbereda disken.
Kopiera sedan alla filer till hårddisken (copy *.* c:)
Sedan när du bootar om till hårddisken nästa gång, och du har CD-spelaren inkopplad, så ska den förhoppningsvis känna av CD'n.
Skapa sedan en katalog på C (md i386 vid C:\>)
Kopiera sedan alla filer i CD-katalogen i386 till den på hårddisken. (d:, om d är CD'n, cd i386, copy *.* c:\i386)
Sedan ställer du dig i katalogen i386 på hårddisken och startar winnt, så ska installationen flyta (c:, cd \i386, winnt)
Eventuellt ligger i386 i en katalog till på CD'n, men då är det bara att du skriver cd winxp eller vad det kan vara mellan d: och cd i386.
Hoppas det löser sig.
Dum jag är, när du har bootat till hårddisken, så kan du förstås köra winnt direkt från CD-skivan. Men jag rekommenderar ändå nästan att kopiera filerna till HD'n när du håller på, för att det ska gå fortare.