The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg hmm, ser skumt ut i min Task Manager. har hyper threading, ena CPU:n går på högvarv medans den andre inte gör något. totala CPU användning är ca 50%, tittar jag bland processer är det bara "system idle process" som använder runt 95% av CPU:N men den syns ju aldrig i den totala CPU användningen, hur kan jag få reda på vad som använder resten? misstänker starkt att det är Stomp som gör det men kan inte se det. någon ide?
Använder windows XP.
har en Pentium P4 3.2GHz med hyperthreading.
har någon Nec 3500 DVD-brännare.
använder STomp Record Now som brännar program.
fick precis tips om att installera Adaptec ASPI
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg "system idle process" är en "bakvänt" mätare, den mäter hur mycket som inte görs på din dator, vid "system idle process" 95% är det bara 5% som används.
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg det var jag medveten om att "system idle process" är en dummy process. I normala fall så ligger den runt 95% och totala CPU-användningen runt 5% Nu var "system idle process" 95% men totala cpu-användningen var 50%.
ingen annan process tog upp så mycket av systemet. Så fråga var varför detta hände. Var i samband med DVD-bränning. DVD-programmet registrerade inte någon direkt CPU-användning.
Ett annat problem är att det tar 25-30min att bränna en DVD nu mot tidigare 15min.
Fick tips om att det kunde vara så att min DVD-brännare inte använda DMA. Tittar jag inte enhetshanteraren/device manager => IDE ATA/ATAPI controllers => Primary IDE Channel => Advanced Settings så står Curent Transfere Mode: PIO Mode
Detta skulle kunna vara ett problem enligt några personer. Går dock inte att ändra den till DMA. Har ställt in så att den ska använda DMA (DMA if available) under Advanced Settings. Kollar jag i BIOS så verkar den vara inställd på både DMA och PIO.
Fick även tips om att installera Adaptec ASPI. Har precis gjort det ska nu testa om det blev någon förbättring med ASPI.
/r kan meddela att Adaptec ASPI itne hjälpte, installerade 4.71.2 som verkade vara den senaste även om den hade några år på nacken.