Har köpt en begagnad dator som jag installerat Windows XP på och det var besvärligt eftersom jag fick använda en CD-läsare från en annan dator som jag använder, som jag använde temorärt för att kunna installera XP från skiva. CD-läsaren som sitter i från början är kaputt och vill inte läsa in skivorna korrekt utan det blir en massa meddelanden om radfel och att filer inte kan hittas och liknande.
Jag fick igång det och det rullade på rätt bra, inte så segt osv. Gjorde en massa inställningar och startade om flera gånger och all funkade bra. Sedan gick jag till jobbet i morse och det första farsgubben som är så inihelvete klåfingrig så det liknar ingenting gör är att trycka på någon knapp som han naturligtvis inte vet vad den gör förnågonting (som alltid) så det inte längre går att starta Windows.
Det finns två knappar förutom Powerknappen. Den ena är restart och den andra vet i fan vad den gör, därför trycker jag inte på den heller. Till skillnad från farsgubben som det inte går att få in något överhuvudtaget i huvudet på. Har sagt 1000 gånger att man inte trycker på knappar som man inte vet vad de gör förnågonting. Har frågat honom om han skulle göra likadant om han var anställd på ett kärnkraftverk, men fick inget svar.
Men som vanligt så lär han sig inte utan gör precis tvärtom nästa gång igen.
Datorn funkade för mig igår och helt plötsligt så ringer han till jobbet och säger att han gjort något med datorn men vet inte vad felet är eller vad han har gjort eller vad exakt konsekvenserna av det han gjort blivit (surprise), han säger att han skulle starta om och tröck då på en av dessa knappar som inte är powerknappen, och då gick det inte att starta.
Jag kommer hem och då står det att operativet inte kan startas, varför vet jag inte. Jag fösöker trycka F8 för att kunna starta i felsäkert läge men det funkar för ovanligheternas skull inte att komma in i menyn för att kunna göra det. Vet inte om det är någon specialare på denna dator där man ska trycka på någon annan knapp istället. Det är egentligen detta jag vill fråga om, hur jag ska göra för att komma åt felsäkert läge så jag kan testa att starta på det viset och se om jag kan komma in i Windows.
Kan inte installera om för då måste jag byta läsare igen, det var så krångligt och bökigt och jag orkar inte med det ikväll igen.
Någon som kan hjälpa.