CokeLightMedlem sedan juni 2000506 inlägg
Hejsan,
Bakgrund:
Jag har en D-Link som agerar DHCP åt de datorer jag har i nätverket. Sen har jag en Win 2003 Server som jag tagit bort DHCP tjänsten på. Jag använder den eftersom jag vill nyttja Active Directory, och att andra klienter ska logga in mot den. Vet att det är mot praxis, men den servern tar också emot dynamisk IP.
Problem:
Allt fungerade bra innan jag gjorde Windows Update och fick då en massa fixes osv. Efter omstarten så tvärdog alla kopplingar till resten av nätverket (och internet också så klart). Har sökt på Google men inte hittat nån förklaring. Jag kan inte pinga vare sig med IP eller NetBIOS namn, och klienterna kan inte nå Win2003 servern heller.
Jag har provat att koppla internet sladden från väggen direkt till servern (alltså utan D-Link) men det fungerar inte heller) och jag misstänker starkt att det är nån patch från Windows Update som strulat till det och kanske lagt på nån extrem säkerhetsspärr... eller vad vet jag...
Nån som kanske har nåt tips.. vad som helst.. har kört fast :)
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Under application loggen:
"Windows cannot determine the user or computer name. (The RPC server is unavailable. ). Group Policy processing abored."
RPC servern var startad och jag started RPC locator.
System loggen:
Ett par meddelanden om DNS "The dynamic registration of the DNS record '_ldap._tcp.gc.......mindomän' failed on the following DNS-server: (och så ger den adressen till min ISP's server, så det är inte så konstigt. Detta meddelande fick jag medan jag fortfarande hade kontakt med internet iofs så just nu kanske det inte är så relevant). Jag har inte konfigurerat DNS ännu.. är det ett krav för att det ska funka ut mot internet eller..? Funkade ju igår..
acpi error: AMLI: ACPI BIOS is attempting to write to an illegal IO port address... which lies in the ... protected range. This could lead to system instability"
Directory service loggen: klagar också på att ingen DNS finns...
osv...
men jag ska leta vidare där.. om problemet ska lösas bör väl loggarna ge bäst möjlighet gissar jag...
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Nu börjar vi nog nå pudlens kärna. Du kan inte köra ett AD utan en välfungerande DNS. Har du satt upp en AD-server så finns det ett antal saker som måste vara utpekade i DNSen för att din AD-server ska fungera.
Hej Rikard, okay, a tack.. jag ska prova imorgon med o titta på DNS :)