webForumDet fria alternativet

windows kryptering

10 svar · 440 visningar · startad av anders4u

anders4uMedlem sedan apr. 2002271 inlägg

Hej.
mina filer är krypterade.
läste då tråd http://www.webforum.nu/showthread.php?postid=972084#post972084
å fann där svaret att det är kört.

men hoppas fortfarande på att det går att lösa :)

efter att jag ominstallerade windows xp så har jag samma användarnamn samma lösenord, vad jag vet i alla fall.

borde det då inte att dekryptera filerna på nått vis? :/

fortsätter...
är det inte så att krypteringen görs med hjälp av användarnamnet, lösenordet och datornamnet?

kan det hjälpa om jag byter datornamnet till vad det hette innan i så fall?

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Rikard säger att det i princip är kört, och om Rikard har den erfarenheten så finns det inte mycket att göra. Pew länkade till ett program som kanske löser problemet, men jag har inte köpt programmet än.

/r Pew länkade. Inte Peeer som jag skrev. :r

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

PeW länkade också till något jag inte har sett eller hört talas om förr. Kan säkert vara värt att testa. :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

När du första gången krypterar en fil så skapas ett certifikat. Du får egentligen två nycklar, en privat och en publik där båda slumpas fram. Det enda sättet att återställa är genom att använda sig av s.k. Recovery Agents. Det är därför det är så viktigt att ta backup på sitt certifikat eftersom man inte kan återställa utan att det finns ett giltigt, rätt certifikat på maskinen.

legis skrev:

Det är därför det är så viktigt att ta backup på sitt certifikat eftersom man inte kan återställa utan att det finns ett giltigt, rätt certifikat på maskinen.

men jag kanske har mina certifikat kvar?
var ligger de?
hur funkar det, hehe.
:)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Enklast är nog att öppna Internet Explorer och gåt till tabben Content. Där har du Certificates. Kolla under Personal. Det kan hända att du måste kolla på beskrivningen för Intended purposes för att se om det är EFS-certificatet.

GlitterMedlem sedan juli 2003465 inlägg

Annars så får du la köra ex EasyRecovery på din disk så du får tillbaka det som det var och sedan ta bort krypteringen på de filerna som du skall ha.
Vet inte om det fungerar men det borde göra det.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Glitter skrev:

Annars så får du la köra ex EasyRecovery på din disk så du får tillbaka det som det var och sedan ta bort krypteringen på de filerna som du skall ha.

Lär ju inte fungera så bra eftersom han installerat om operativsystemet (och med största sannolikhet skrivit över delar av/hela den gamla installationen).

GlitterMedlem sedan juli 2003465 inlägg

Peeer skrev:

Glitter skrev:

Lär ju inte fungera så bra eftersom han installerat om operativsystemet (och med största sannolikhet skrivit över delar av/hela den gamla installationen).

Det kan ju vara värt att testa om det är värdefull information.

legis.
jag får ta å titta på det där i morgon.
tack :)

151 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)