webForumDet fria alternativet

Nätverksproblem

7 svar · 339 visningar · startad av oskob

oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg

Hejsan!
Jag har två datorer med win XP som är sammankopplade med genom ett d-link 604. Jag har kört guiden "Konfigurera hemmanätverk" på båda och gjort exakt likadant på båda men det funkar bara åt ena hållet. Alltså om jag öppnat "Mina nätverksplatser" på ena så kan jag lägga in och ta bort filer på den andra datorns delade mappar, men om jag går in i "Mina nätverkspl." på den andra datorn så är det helt tomt. Klickar jag "Visa alla datorer i nätverket" säger den att jag inte har behörighet.
Jag har en liten fundering om det har med det här med korsade eller icke korsade nätverkssladdar.
Vad tror ni?

cazeMedlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Kör du via en d-link ska väl inte tvåvägskablar behövas? Det är väl bara om man kopplar kabeln direkt mellan datorerna.

Hur ser man skillnad på dem? och jag ska alltså ha vanliga kablar?

Nu blir jag fullkompligt tokig på det här. Jag har testat allt men det enda jag lyckades med var att göra det ännu värre. Jag skulle testa att ta bort alla anslutningar och sånt och börja om från början. Så jag började med att ta bort någon brygga som fans i nätverksanslutningar (vad nu en brygga är) och det gick men resten kunde jag inte ta bort så jag gick in i System och avinstallerade allt under fliken "Nätverkskort". Gjorde likadant på andra datorn. Drog ur alla sladdar och startade om dem.

När den startade igen hittade de sina anslutningar igen och de isntallerades automatiskt utan problem. Jag körde in sladdarna och körde guiden Konfigurera hemmanätverk och valde de alternativen som sist (Denna dator är kopplad till nätet via gateway) och slutförde och nu funkar ingenting!
Jag kommer ut på internet men kan inte hitta någon dator någonstans i nätverket. Går jag in på "Visa alla datorer i arbetsgruppen" så hittar jag den andra datorn men den säger att jag inte har behörighet. På den andra datorn hör man bara ett felljud när man klickar på "Visa alla datorer...".

Vad gör jag för fel?!

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Se först till att brandväggen i XP är avaktiverad på alla datorerna (om de nu inte blir nakna mot Internet vill säga, är det brandvägg i routern?), sen ska du inte köra några guider, de ställer till med mer än de hjälper. Ta bort nätverksbryggorna, jag fick det på något sätt tilltrasslat med bryggor och guider en gång så datorn trodde att jag villa köra nätverket genom firewire.

Hur ska jag fixa inställningarna utan att använda guiden? Jag känner mig som ett barn :'(
Bör kanske tilläggas att jag kör SP2. Jag har hittat några guider på internet men deras egenskapsrutor har en massa saker som mina inte har :/ tänkte att SP2 har hittat på att gömma det.

Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 507 inlägg

Okej, då tycker jag du låter brandväggen vara på. Är det SP2 på samtliga datorer i nätverket?
Inställningarna görs i kontrollpanelen > nätverksinställningar.

Båda har SP2.
I kontrollpanelen... har du "Kategoriläge" eller "Klassiskt läge"?
Jag utgår nu ifrån att du har klassiskt läge och menar "Nätverksanslutningar" istället för "Nätverksinställningar" för något sånt har jag inte. När man är där inne, vad gör man då?

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)