StamMedlem sedan juli 200448 inlägg Hej !
Jag är helt ny på det här med nätverk och servers, men jag försöker att lära mig.
Jag har en server hemma med win 200 server och ett antal Xp klienter.
Jag har ett registerat domännamn och undrar om man kan komma åt mina datorer i mitt interna nätverk från en annan
dator på internet. låt säga att jag sitter på ett jobbet och vill komma åt filer på min server.
Vad behöver jag ha installerat på servern för att få det att fungera (om det nu gör det)
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg humm jag är inte heller high skilled på sånt där men har svårt att tro att dui kan komma in på ditt nätverk. om det går så måste du ju ha nå slags ftp som har internetuppkoppling.
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg ftp ska ju vara till ditt nätverk då ;)
StamMedlem sedan juli 200448 inlägg Om jag sitter på jobbet kan jag inte ansluta datorn där till min domän ? eller är jag helt fel ute.
adeMedlem sedan juli 20041 081 inlägg Hur menar du?
Den domänen som du reggat på ditt nätverk kommer du inte åt från någon utomstående dator.
Vad andvänder du nätverket till?!
Kanske finns någon annan lösning på det hela ;)
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Du kan ju komma åt dina filer via Remote Desktop.
StamMedlem sedan juli 200448 inlägg Det jag menar är om man kan koppla ihop 2 Domäner ?
Säg att jag har min domän och en kompis har bredband med fast ip Nr kan man på något sätt koppla ihop dessa ?
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Du kan skapa "trust relations" (en-vägs, två-vägs osv) mellan två olika domäner.
StamMedlem sedan juli 200448 inlägg D3VaST8D-> Det låter kompliserat !! Kan du snabbt förklara hur man gör ?
Stam skrev:
D3VaST8D-> Det låter kompliserat !! Kan du snabbt förklara hur man gör ?
jag kan!
tanka hemcerberus ftp och starta ftp-servern så kan du komma åt din filer via internet.
System Requirements and Downloads
Click on the link below to download the latest version of Cerberus FTP Server
Minimum Krav
» Microsoft Windows 98, ME, NT 4.0, Windows 2000, eller Windows XP
» Intel Pentium 60 MHz och bättre
» 16MB Ram
» nätverkskort som använder protokollet TCP/IP
» Windows Installer
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Denna tråd verkade iofs vara avslutad eftersom inget hänt på en månad men iaf.
Varför vill du koppla ihop domäner och framförallt, har du verkligen en utbyggd domän med AD eller servrar där du lägger till konton? Finns ingen som helst anledning att koppla ihop domäner såvida du inte vill dela information med din kompis genom att han ska kunna authentiseras mot din server.
Det är det som en trust innebär. Du har ett nätverk och din kompis ett annat. Ni har användar- och maskinkonton upplagda i era egna nätverk. Nu vill du komma åt resurser på hans nätverk, men du vill inte att han ska skapa ett specifikt konto till dig, du vill använda det konto du redan har i din egen domän. Det är då man sätter upp en trust. En trust innebär att din kompis säger att "folk från din domän är pålitliga och de får komma åt resurser på mitt nätverk". Sen kan du göra samma sak och säga att du litar på konton i din kompis domän.
Dock finns det hos svenska ISP ingen reverse DNS, så du kan inte göra detta över internet. Du får leka med uppringd anslutning mellan er isf, till exempel koppla ihop era nätverk med VPN.
Jo, det är inte helt lätt och inte jättelätt att förklara heller vilket kanske är orsaken till att tråden tystnade.