Hej på er.
Har några frågor (som vanligt)
Jag har en dator med ett datornamn t.ex dator1, denna dator ä inkopplad på domänen DOMAN1. Via AD:t får den rättigheter att koppla upp sig på nätverket.
Om jag nu vill byta namnet på dator1 till dator2, kan detta påverka SID:en i AD:t ? Eller om dator1 går sönder, jag måste sätta namnet dator1 på en ny dator. Det borde väll inte påverka SID:en heller.
Om jag byter ett datornamn på datorn som redan finns ute på en annan dator, då blir det problem, det vet jag. Men om jag återanvänder ett gammalt datornamn så borde det inte bli några probem.
Några förslag om detta ?!?
Har sökte lite på MS men hittar inte någon bra info, säkert jag som inte kan söka på deras sida. :birp
// Micke
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg Det där emd SID får du problem med om du klonar installationer. D.v.s. du använder samma image till flera maskiner. Det du gör då är att köra sysprep. Då skapas en unik SID för maskinen.
mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg Ta ut maskinen ur domänen, byt namnet och ta med maskinen i domänen.
/M
Hej igen.
Jag vet om att man kan använda sysrep för att starta upp image-os. Vet också om hur man kan gåtillväga för att byta namn på datorn. Men orsakar detta problem ? Om jag installerar en ny dator med samma datornamn, skapas det då en ny sid ?
Vad gör siden igentligen, har för mig att det är godkännandet av datornman för att få komma med i domänen, detta borde inte knytas mot någon hårdvara.
Om jag rycker ut HDD:n och lägger in den i en annandator, så kommer ju problemet inte uppstå eller hur !?!
Har en bekant som hävdar att , om jag byter pcnamn till en annan dator, t.ex. om den har blivit stulen, så installerar jag en ny dator med samma datornamn, så ska detta påverka utskutning av .msi paket mm. Han anser även att detta ska påverka AD rättigheter mm. Men där är jag så gott som helt säker att det är fel.
Därför om ni har någon bra info att hänvisa till så blir jag glad =)