webForumDet fria alternativet

Säker Webbserver

5 svar · 373 visningar · startad av greggan

gregganMedlem sedan jan. 2004678 inlägg

Hejsan.

Jag vill vara säker på att min win2k server är säker. De enda säkerhetsåtgärder jag har är att servern ligger bakom en brandvägg/switch/gateway/router (vet inte vad det är riktigt) av märket 3Com.

Jag skulle gärna vilja ha lite tips från folk om vad man kan göra för att få servern så säker som möjligt.
Ska jag konfigurera min hårdvarurouter på något sätt? Blockera vissa speciella portar?
Bör jag installera någon mjukvara? Någon mjukvarubrandvägg?

Finns det något annat att tänka på?

Alla tips och länkar till sidor med tips är jättevälkommna.
Förhoppningsvis kanske detta även kan bli användbart för andra som vill ha säkra servrar. :)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Kolla Windows 2000 Security hardening guide:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=15e83186-a2c8-4c8f-a9d0-a0201f639a56&displaylang=en

I övrigt ska du skaffa dig iaf en mjukvarubrandvägg och även ett antivirusskydd. Vilket märke spelar ingen större roll. Vem som är bäst handlar mer om dagsform än något annat.

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ha bara dom portar öppna som du kör aplikationer på

samt se till o ha alla updateringar installerade
eller så skiter du i windows o installerar Linux/Gentoo o skemalägger updateringar varje dag så du aldrig är mer än 1 steg efter "hackers"

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Re: Säker Webbserver

Blockera vissa speciella portar?

Förslagsvis så stänger du alla portar och öppnar därefter de du absolut måste ha igång.
Det gör du genom att ta fram egenskaperna för nätverk och därefter egenskaperna för TCP/IP. Därunder hittar du en flik/knapp för avancerat. Välj "Deny all except". Gör undantag för de som verkligen måste vara tillgängliga.
Det är så nära brandvägg du kan komma utan att ha en brandvägg. :)

airwolfMedlem sedan okt. 2003132 inlägg

Vilken är den bästa antivirusprogrammet att ha på en server?
Den som drar minst prestanda men ändå är säker.

Finns det några anpassade virusprogram för servrar

DecibelMedlem sedan jan. 2003737 inlägg

Nod32 (.com)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)