webForumDet fria alternativet

Fel i explorer.exe

2 svar · 253 visningar · startad av zlasher

zlasherMedlem sedan okt. 2001157 inlägg

Haj!

Jag tog mig an att försöka fixa en dator för några dagar sen som det sades vara något fel på.

Så här är det:
OS är W2K-professional
Cpu = pentium 2, 333 mhz och 64 mb i ram

När man kommer in i windows kommer det upp en ruta som säger att det kanske finns virus i explorer.exe
Efter det blir skärmen bara blå och skrivbordet o startmenyn syns inte. Jag tänkte att jag helt enkelt skulle rensa bort felet så jag installerade min norton antivirus 2003. (Startade processen explorer.exe igen så jag kom in i 'den här datorn')

Insallationen gick bra, dock otroligt segt, men när man ska börja scanna hänger sig datorn, det kommer upp win2ks bluescreen som säger att den börjar dumpning av fysiskt minne. Därefter går det inte att komma in i windows igen pga dumpning av minne(förmodligen för att norton startas innan) och jag måste gå in i felsäkert läge och ta bort programmet.

Hursomhelst.. jag tänkte att norton måste varit för krävande så jag installerade spybot och stinger istället. Spybot hittade andra fel och stinger hittade andra virus men inget fel i explorer.exe

Så hur gör jag nu? Funderar om det kanske är bäst att formatera om disken

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Rädda de filer som du behöver, formatera, installera om. Enda sättet att bli hyffsat säker på att datorn är "ren".

maydayMedlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du måste skapa en upsättning rädningsdisketter eftersom de e e strull med rättigheterna till filen

ett alternativ är att du monterar ur disken ur datorn och kopplar den till en annan dator där du scannar den

273 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
139 ms — hämta statistik (db)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)