webForumDet fria alternativet

Reboot????

12 svar · 483 visningar · startad av ruban

rubanMedlem sedan okt. 2004260 inlägg

Ja satt nyss å tankade lite på DC++ samtidigt som jag lyssnade på winamp och snackade me en polare på MSN, när min dator helt plötsligt startar om sig. Precis som om någon bara tryckte på reset. Vad kan detta bero på? Jag använder XP Home.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Dåliga drivrutiner, värmeproblem eller defekt hårdvara brukar vara det vanligaste.

Kolla i loggboken och ställ in datorn så att den nästan gång felet uppstår ger blåskärm istället för att starta om.

Okej. Ställer jag in det i BIOS?

Förresten hur kollar jag upp värmen i datorn?

Loggboken:
Control Panel > Administrative Tools > Event Viewer

Stänga av automatisk omstart:
Control Panel > System > Advanced > Startup and Recovery Settings > System failure > Automatically restart (kryssa ur)

Kontrollera temperaturerna kan man normalt göra i BIOS eller med program som exempelvis Speedfan.

http://www.almico.com/speedfan.php

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

I övrigt håller jag med ovan inlägg med tillägget att du kan kolla i drwatson-loggen; drwtsn32

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Peeer
Moderator, webForum

Tack för tipsen. Har installerat speedfan nu. Var går gränsen för att det blir för varmt i datorn?

muskot skrev:

Tack för tipsen. Har installerat speedfan nu. Var går gränsen för att det blir för varmt i datorn?

När den blir instabil :)

Nej, men det är svårt att exakt svara på. Vad har du för temperaturer nu?

Temp2: 54C
HD0: 50C
Local Temp: 42C

Vid full load?

Om du menar med full load att datorn står och går så är svaret ja. :)

Nej, full load menar jag när datorn arbetar för fullt. Det är då den är som varmast. Dessa temperaturer ser dock inte alarmerande höga ut och enligt din beskrivning i första inlägget var det inte heller tal om särskilt hög belastning när datorn startade om.

Okej. Datorn är ca två veckor gammal. Så defekt hårdvara är väl att utesluta? Men jag upptäckte däremot att jag hade lite gamla drivisar. Så nu är alla dom uppdaterade också! Får hoppas att det inte händer igen. Tack för din hjälp Muskot! :D

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)