sabbacusMedlem sedan juli 2002629 inlägg
Hejsan. Jag sitter här och ska slänga in win2000 på en compaqburk som har win98 installerat. För att kunna konfiguera burken ordentligt behöver jag gå in i Bios. Inga problem tänker jag... men självklart så är det en fet Compaq-logga under uppstarten som gör att jag inte kan se vilken hårdvara som bios hittar. Då är det bara att gå in i själva Bioset, men ack så jag bedrog mig. Under uppstarten står det inte hur man kommer in i Bios, och standardknapparna (Delete och F1) fungerar inte.
Så:
- Finns det några andra "gå in i bios"-standardknappar?
- Går det att få bort den jäkla Compaqloggan vid Biosuppstarten?
- Utan att gå in i Bios, kan jag ta reda på vilket Bios det är på burken?
Jag kan inte lägga in filer på datorn för usb funkar inte, cdn funkar inte, floppyn funkar inte osv osv osv.
Compaq suer och den som har byggt ihop datorn vill jag klubba som en säl i norge...
Förslag?
solbulleMedlem sedan mars 20014 998 inlägg
Google skrev:
Compaq BIOSCompaq BIOS. My Compaq ... screen. Press F10, and instead of booting normally, you should see the setup screen for the Compaq's BIOS. Someone ...
lite andra förslag i tråden: http://www.burningvoid.com/iaq/compaq-bios.html
Jag kom in i Bioset nu genom att använda någon av de tre kombinationerna ( det är inte så att man får någon indikation på att man går till Bioset utan allt fortsätter som vanligt men med skillnaden att man går in ibios efter några sekunder istället för att få upp win98-loggan).
Det här citatet från länken i citatet ovan sammanfattar ganska väl vad jag tycker om Compaq :)
I cannot tell you how to use Compaq's BIOS to sort out IDE drive slave/master settings, flash your BIOS with an upgrade, circumvent a BIOS password, or otherwise troubleshoot your Compaq's BIOS-related problems.
Det mest anmärkningsvrda med bioset är att det, förutom ovan citerade, är att man kan inte ändra bootsekvensen på enheterna och man kan inte heller se vilken ordning de ligger i...
Manmen, tack för hjälpen så ska jag kämpa vidare.
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
I en av menyerna hittar du Bootorder där du kan ändra om det behövs. Däremot så har oftast Compaq-maskiner cd'n som första boot-enhet som standard så jag är inte riktigt med på varför du skall ändra?
Bootorder finns inte med i menyerna :)
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Kolla nederst i den andra menyn från vänster.
Finns den inte där så har någon fipplat med maskinen på nåt sätt.
mattiasnordinMedlem sedan maj 20012 062 inlägg
Hej, sabbacus....
"#¤%"%&"%"!!! Compaq!!!
Jag håller till 100% med (!). Den årgången du pratar om var en jätteflopp. Jag har varit med om varianter där det enda sättet att komma in i bios var genom att boota på en speciell diskett. Vansinne!!!
Det är inte alls ovanligt att Compaqbios inte går att ställa om.
(Nu pratar vi om äldre klienter).
Något annat som irriterar mig enormt är att de ska envisas med att ta bort all intressant information. Tex visas nästan aldrig hur man kommer in i BIOS under bootsekvensen. Grrr....
Att man inte kan få bort Compaq loggan är bara det ett bevis på deras inkompetens. Att ta reda på hur mycket ram minne som satt i en av deras datorer krävde att man installerade en speciell mjukvara i windows... suck...
Compaq klienterna som tillverkades runt 98 var den jobbigaste platform som jag har jobbat med. :(
Ville bara stödklaga... Sorry, för ett i övrigt meninglöst inlägg.
Håller med dig fullt ut :)
Tur att de datorerna börjar bli för gamla för att kunna användas :D