webForumDet fria alternativet

Snart fullt!

8 svar · 408 visningar · startad av Lina

LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg

Hej alla!

Nu är det dags....

Installerade precis sp2 på min dator och det verkar funka precis klockrent....

MEN....
När installationen var klar fick jag meddelandet att c:/ snart är full...
Det finns bara 455 Mb kvar....
Inte så bra kanske.

Min hårddisk är partitionerad i två delar.
C:/ 4Gb (FAT)
D:/ 10Gb (FAT)
Jag har OS och program på c:/ men d:/ har jag egentligen ingen nytta för eftersom jag numer har alla mina övriga filer på en annan hårddisk e:/

Jag skulle vilja slå ihop c:/ och d:/ men känner att jag inte har koll på hur jag ska göra... Har sökt på forumet, men får inte kläm på det.
Jag vill helst inte behöva installera om XP och jag har inte tillgång till Partition magic.
Däremot har jag ghost.... Kan jag använda det eller blir det problem när jag har slagit ihop partitionerna?

Vad ska jag tänka på????

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

En sak du kan göra är att kolla hur mycket tempfiler som sparas i Explorer. Jag har haft kunder som har defaultvärdet, vilket är angivet i procent och en hade 800 MB som tempfiler...

Det drar kräm!

Du kan ledigt sätta 10 MB eller liknande.

Förresten, du bör byta till NTFS!

Kolla forumet, sök efter "convert ntfs" (eller liknande)

Kolla i dosprompten, skriv 'help convert'.

NTFS eratte ju FAT en gång för länge sedan och det är inte en försämring utan en förbättring! :-)

Tack för rådet eclipse, men tempfilerna är redan rensade och inställda på 15Mb.
Jag löste det tillfälligt genom att styra om swap-filen och ta bort återställningsfunktionen. Får klara mig tills jag orkar blåsa burken igen.
Men jag vill fråga vilken skillnad det gör med NTFS. Min dator är en hemmadator där bara jag sitter.
Har testat NTFS för ett par år sedan, men tröttnade på att det strulade med skrivåtkomst mm. Vad är det jag vinner på att konvertera???

Stabilitet...

Hur kunde det strula med skrivåtkomster!?

Varje gång data (en fil) skrivs till disken i NTFS så sparas den datan i datorns RAM minne. Då skrivningen är klar kontrolleras det som skrivits på disken med det som finns i RAM minnet.

Stämmer informationen slängs det i RAM minnet och allt är okej.

DSäremot, stämmer det inte så betyder det att allt inte är okej. Datorn kommer då ihåg var på disken den felaktiga informationen skrevs och använder inte det utrymmet mer.

Datan som nu sparats i RAM minnet skrivs på ny plats på disken och kontrolleras igen.

Detta går superfort och man märker det inte. Men det är den främsta skillnaden mellan FAT och NTFS. Samt det med skrivrättigheterna som du tydligen har problem med.

If it works, don't touch it!

Är du nöjd med det du har idag finns ingen anledning att byta.

Ok. Då har jag lärt mig något nytt....

Det som strulade för mig sist var att jag inte kunde ändra vissa filer och dokument trots att jag bara hade en användare på datorn. Den användaren var dessutom administratör så det kan inte vara därför heller....

Ska väl kanske erkänna att jag gav upp det försöket ganska snabbt. Hade jag lagt mer tid på det kanske det hade fungerat med. Jag vet inte.... :OO

Men som det är idag tror jag att jag nöjer mig med att ha kvar Mitt system i FAT, det funkar ju klockrent trots allt.

Men det är ju något att tänka på till nästa ominstallation kanske....

Tack!

Nästa gång du är admin och inte har behörighet kan du högerklicka på filen/mappen och byta ägare för "mappen och dess undermappar".

Det löser problemet. Det går att göra filer obehöriga för admin!

Det är inte så kul, men om man vet hur man ska åtgärda det, eller att det går att åtgärda, så är det inte så farligt.

Till dig, Lina!
http://www.ntfs.com/

och alla andra som har en personlig relation med/till NTFS! :-)

Tack tack!

Mycket nyttigt där....

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)