webForumDet fria alternativet

Konfugurera Terminal Server?

18 svar · 993 visningar · startad av Jesper T

Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg

Jag behöver info. om hur jag sätter upp en (Win server 2003) Terminal Server.
Lägga till klienter.
Fixa med licenser.
Sätta rättigheter.
Osv.
Var kan jag få det?

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hej

Det är inte så invecklat när man väl börjat. Du behöver minst en terminal server och minst en licensserver. Till skillnad från Windows 2000 kan faktiskt licensservern köras på en member server i 2003. Du lägger till licenser precis som tidigare och de måste köpas separat, alterantivt om ni har select-avtal. I Windows 2003 är det gruppen Remote Desktop Users som bestämmer vilka som får ansluta till Terminal Services.

Ett tips är även att på terminalservern peka ut licensservern med preferred license server. Det finns en artikel i Microsoft knowledge base som beskriver detta.

En bra startplats för mer information är här:
http://www.microsoft.com/windowsserver2003/technologies/terminalservices/default.mspx

ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Hmmm,
En liten korrigering: Windows 2000 kan faktiskt licensservern köras på en member server kan köras på en member server även i Windows2000

Visst är det bra att peka ut licensservern, men det är inte ett måste om den ligger på en DC (Rekomenderas av MS) i en AD-domän.

Men när man lägger till en klient så frågar den om "Server name or IP address" Vad skall jag välja där?
Eftersom att jag kör på dynamiska ip:n i nuläget för att adsl-uppkopplingen kräver det så kan jag väl inte sätta fasta lokala ip:n? Help!

Kan du förklara lite runtom hur du har det hela uppsatt? Så jag får en lite klarare bild på hur det ser ut.
Har din TS (Terminalserver) fast IP?
Vad menar du med att lägga till klient? Är det RDP klienten du menar?
I RDP klienten anger du serverns ip adress och klickar på anslut.

Om du har servern på en Dynamisk adress behöver du någon namnuppslagning tex. WINS eller DDNS för att kunna ansluta klienten.

Har du dessutom en brandvägg så måste du öppna port 3389 för RDP protokollet.

Visst, se bifogad bild.

Varje användare skall kunna logga in på sitt "konto" i terminal server på valfri arbetsstation/klient.
Office och andra vanliga programvaror skall köras ifrån terminal servern.
Servern har inte en fast ip-adress.
Hur skall detta konfigureras?

natvark.gif

Zaiman skrev:

Hmmm,
En liten korrigering: Windows 2000 kan faktiskt licensservern köras på en member server kan köras på en member server även i Windows2000

Visst är det bra att peka ut licensservern, men det är inte ett måste om den ligger på en DC (Rekomenderas av MS) i en AD-domän.

Nja, det du säger stämmer inte. I en AD-miljö måste Licens-servern installeras på en DC. Om du däremot har en Windows 2000 Licens-server i en NT4-miljö så kan du köra den som member-server (av naturliga skäl).

Likaså vad gäller att peka ut licens-servern även om den ligger på en DC. Jag har med om att detta har löst många problem oavsett om LS ligger på en DC eller inte.

Till en början sätt en fast ip adress på servern. Alltid trevligt med fasta adresser på servrar det underlättar en hel del. Går det inte med fast ip så anslut på servernamnet.

Eftersom jag inte ser någon DC i nätverksbilden utgår jag från att dem kommer logga in lokalt i terminalservern ( inte i någon domän). Se då till att servern har användarnamn och lösenord lokalt till alla användare, placera dessa användare som medlemmar i "Remote Desktop Users". Lägg förslagsvis licensservern på Terminalservern och peka ut den enligt instruktionerna i tidigare postad länk. Låt användarna anslut mot terminalservern och saken borde vara biff.

Om jag nu inte glömt något förstås :)

Tillägg kan väl vara att alla applikationer inte bara är att installera rakt upp och ner. Applikationer måste antingen installeras i /install mode eller via add/remove programs (som sätter maskinen i /install mode automatiskt). Dessutom har Office sina egna instalaltionsrutiner. Jag föreslår att du kolla på artikel 828955 (http://support.microsoft.com/?id=828955) för ett exempel angående Office 2003.

Jag installerade WINS nu (vet dock ej riktigt vad det är...) För ett grundläggande problem är att jag inte vet skillnaden på fast och automatisk tilldelning av ip-adress. :r
1. Varför har man det ena och det andra?

2. Kan man ha fasta IP:n i nätverket fast man har dynamiskt ifrån Telia?

3. Vad behövs för att kunna köra TS "hemifrån" med fjärrinloggning? ex. ts.domännamn.se

-"Har du dessutom en brandvägg så måste du öppna port 3389 för RDP protokollet"
4. Är det under "Virtual Server" så skall man ange en ip-adress där också, vilken är det?

-"Låt användarna anslut mot terminalservern..."
5. Hur ansluter användarna till TS (De har XP home och win 98)?

6. Hur sätts olika rättigheter på kataloger så all olika användare kan komma åt olika mappar?

7. Ursäkta min förvirring i detta... :OO

Kan någon tipsa om var jag kan läsa "enkla" förklarande instruktioner om hur man sätter upp och konfigurerar en TS?

Kolla länken ovan och gå vidare därifrån. Där finns guider.

Hittar bara länkar om hur man installerarar office i terminal server.
Andra tips?

Uh?? Där finns ju massa länkar, dokument, white papers osv. Tyvärr skulle det för lång tid att svara på alla dina frågor och jag tror att det är fler som känner likadant och därför får du inget svar. Frågorna gäller inte enbart TS heller utan en rad andra teknologier.

Kolla länken ovan, googla osv. Mitt tips är helt enkelt allmän utbildning. Det är enda sättet för dig att veta vad du verkligen gör, istället för att bli tillsagd vad du ska göra. Då blir du helt beroende av hjälp sen igen om något skulle gå fel.

Bara mitt lilla tips, gör vad du vill med det :)

Bahh, jag tittade här:http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=918062#post918062
Inte konstigt att jag inte hittade det.
Tack, legis det har varit till stor hjälp.
:)

Går det att flytta användarnas Skrivbord, favoriter osv till annan enhet än c:?

Någon?

Har läst nu på ett flertal ställen men inte fått till det.
Enligt uppgift så skall det gå genom att ändra:
User Configuration\Windows Settings\Folder Redirection
Problemet är bara att "Folder Redirection" inte finns med i den listan...

Har fortfarande inte hittat ngt. ang. detta, är det ingen som har erfarenhet av det?

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)