webForumDet fria alternativet

Automatisk INSTALLERING av WinUpdate?

6 svar · 398 visningar · startad av Poison

PoisonMedlem sedan sep. 200247 inlägg

Jag kör ett antal servers under windowsbaserade program. Vissa av dessa servers är lite för "klena" för att ha ett bättre antivirusprogram eller brandvägg. Så jag hoppas på att Windowsupdate håller dem felfria från virus och liknande.

Men saken är den att jag vill att servern ska ladda ner och INSTALLERA uppdateringarna när det finns nya tillgängliga. I Windows egna inställningar finns bara "Ladda hem nya uppdateringar och låt mig välja när de ska installeras". Men som sagt vill jag att de ska installeras automatiskt.

Någon som vet hur man kan lösa detta problemet? Kanske med en BAT-fil? Om så är fallet, vilka kommandon?

Edit: Serverna jag kör använder sig utav Windows 2000 Pro

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

I dom W2K3 serverar jag tittat på finns ett val att ladda ner och installera automatiskit vid en viss tid.

Det är den där du kan välja tidpunkt.

Tänk på att servern kan bootas om automatiskt vid den tiden om någon fix kräver det.

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Re: Automatisk INSTALLERING av WinUpdate?

Poison skrev:

Vissa av dessa servers är lite för "klena" för att ha ett bättre antivirusprogram eller brandvägg. Så jag hoppas på att Windowsupdate håller dem felfria från virus och liknande.

WU kan täppa till hål som maskar utnyttjar (om du har tur att ingen mask finner dig innan du updaterat), den skyddar dig inte mot virus.

Jag skulle börja fundera i över att köpa ett riktigt server operativsystem, inte köra server funktioner på windows 2000 pro datorer.

PoisonMedlem sedan sep. 200247 inlägg

Re: Re: Automatisk INSTALLERING av WinUpdate?

D3VaST8D skrev:

Poison skrev:

Vissa av dessa servers är lite för "klena" för att ha ett bättre antivirusprogram eller brandvägg. Så jag hoppas på att Windowsupdate håller dem felfria från virus och liknande.

WU kan täppa till hål som maskar utnyttjar (om du har tur att ingen mask finner dig innan du updaterat), den skyddar dig inte mot virus.

Jag skulle börja fundera i över att köpa ett riktigt server operativsystem, inte köra server funktioner på windows 2000 pro datorer.

Som Windows 2000 Server då?

D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg

Japp.

Fast jag hade köpt w 2003 server, installerat SUS och låtit klienter ta hem uppdateringar/patchar från den. Du kan ställa in hur du vill att patchningen/installationen skall ske, t.ex. direkt utan att användaren behöver göra något eller vänta på att användaren aktivt väljer när installationen kan göras.

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

SUS = ??

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Software Update Services
http://www.microsoft.com/windowsserversystem/sus/default.mspx

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)