webForumDet fria alternativet

SP 2 och .NET Framework

17 svar · 540 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ingår .NET Framework i Win XP som default? Om svaret är nej, finns det då i SP1 eller SP2?

Frågan uppstår eftersom jag skriver ett installationsprogram där jag kontrollerar windows version och vill veta vad jag kan förvänta mig av en dator som kör XP.

VimpMedlem sedan juli 20022 537 inlägg
  1. Nej
  2. Nej

STORT Tack!

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Är det dot net 1.1 eller 2.0 du vill ha? Ser att vissa program från MS nu vill ha Framework 2.0

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Framework 2.0 finns det väl inget program som kräver. Det är ju bara i betastadiet.

.NET framework 1.0/1.1 finns nog i de flesta datorer vars användare använder Windows Update. Det är ju en uppdatering som kan laddas ned därifrån.

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

.net framework 2.0 har jag inte sett någonstans. Det får du gärna ge pekare till. Vad gäller .net framework 1.0 har precis SP3 släppts och för .net framework 1.1 har SP1 just släppts.

Naturligtvis var det 1.0/1.1 som åsyftades...

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

När jag skulle installera SQLserver 2005 krävde den Framework 2.0 Det är också stor skillnad på 32 och 64 bitars.
här kommer en aktuell adress:
http://msdn.microsoft.com/netframework/

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Lasp skrev:

När jag skulle installera SQLserver 2005 krävde den Framework 2.0 Det är också stor skillnad på 32 och 64 bitars.

Vare sig .Net-framework 2.0 eller SQL Server 2005 är färdigutvecklade, men eftersom det är otroligt mycket integration mellan SQL Servern och .Net 2.0 är det ju inte så konstigt att det krävs. ;)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Ah, tänkte väl. Tack för länken till betan iaf :)

Lasp skrev:

här kommer en aktuell adress:
http://msdn.microsoft.com/netframework/

SQL Server 2005 samt alla Express-produkter kräver .NET Framework 2.0, men både dem och .NET Framework 2.0 är bara i beta-stadiet.

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

avdelningen korkade frågor: Vad är .NET framework bra för på en vanlig brukardator?
Har fattat att det är en typ av utväcklingsmiljö, men vad gör det för nytta på min dator(vanlig brukare)?

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

För att du som vanlig brukare ska kuna bruka programmet, krävs för vissa program just frameworket samma ska som på Javasidan!

frankof skrev:

avdelningen korkade frågor: Vad är .NET framework bra för på en vanlig brukardator?
Har fattat att det är en typ av utväcklingsmiljö, men vad gör det för nytta på min dator(vanlig brukare)?

Om någon skapar ett program med t.ex. VB.NET behöver du .NET Framework för att kunna köra det.

Det är som att du behöver Visual Basic 6 runtimes för att köra program gjorda i VB 6.

Vimp skrev:

Om någon skapar ett program med t.ex. VB.NET behöver du .NET Framework för att kunna köra det.

Det är som att du behöver Visual Basic 6 runtimes för att köra program gjorda i VB 6.

Det andra "fjanteriet" som uppstog med instalationen av 1.0 då? (ändrat inloggning osv.)
VB var ju bara "runtimefiler", .net framework är ju lite mera för att säga det så(om jag har fattat rätt).
Problemet är att jag inte hittar någon egentligen bra info om .net frameworks som enkelt och begripligt förklara varför det är ett måste(någon "mini-hacker" som skriver en liten app med ett smalt användningsområde räcker inte som ursäkt)

frankof skrev:

Vimp skrev:

Det andra "fjanteriet" som uppstog med instalationen av 1.0 då? (ändrat inloggning osv.)
VB var ju bara "runtimefiler", .net framework är ju lite mera för att säga det så(om jag har fattat rätt).
Problemet är att jag inte hittar någon egentligen bra info om .net frameworks som enkelt och begripligt förklara varför det är ett måste(någon "mini-hacker" som skriver en liten app med ett smalt användningsområde räcker inte som ursäkt)

Vill du läsa om .NET Framework rekommenderar jag att du tar en titt här:
http://msdn.microsoft.com/netframework/technologyinfo/default.aspx

Sen kan du även ta en titt här:
http://www.andymcm.com/dotnetfaq.htm

Vimp skrev:

Vill du läsa om .NET Framework rekommenderar jag att du tar en titt här:
http://msdn.microsoft.com/netframework/technologyinfo/default.aspx

Sen kan du även ta en titt här:
http://www.andymcm.com/dotnetfaq.htm

Skitbra, frånsett att man bör vara programerare för att fatta vinsten ;)

Microsoft skrev:

Microsoft .NET Framework version 1.1, svenska*
Hämtningsstorlek: 23,1 MB, 2 timmar -28 minuter
.NET Framework är en komponent i operativsystemet Windows. Med .NET Framework är det enkelt att snabbt skapa effektiv programvara som höjer prestanda och säkerhetsegenskaper samt ökar integreringsmöjligheter, skalbarhet, tillförlitlighet och användarvänlighet. Samtidigt minskar kostnaderna för distribution och hantering. Mer information... (Webbplatsen kan vara på engelska.)

* Installationen kan omfatta ytterligare objekt (som krävs för installationen)

Vilket inte säger mig ett skit, det är kanske just ordljuden i beskrivningen som stör mig då det med att skapa " effektiv programvara som höjer prestanda", varför skall jag bry mig med det? jag kan inte programera(html är inte programera).
Jag har laddat hem och instalerat, men jag vill få inn i min tjocka skalle varför ;)
Jag har lite svårt för att det skall ligga på mitt bord att ladda hem en utvecklingsmiljö för att en programerare inte tänkt på att inkludera alla nödvändiga filer(eller?)
Fast om alla hade alla tänkbara moduler hemma kunde ju storleken på distributionerna bli avsevärd mycket mindre.
Nä, nu svammlar jag och skriver fortare än jag tänker :e
Nöjer mig med att det tydligen är nödvändigt.

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

.NET kommer troligen att användas i de flesta program i framtiden. Därför är det bättre att ladda hem det en gång via Windows Update än varje gång du vill ladda ned ett program som använder .NET. Ett program på 100 kB blir då 23 MB.

Du kan vänta med att ladda ned det tills du har hittat ett program som du vill använda som använder .NET. Windowskomponenter kommer nog tidigast att använda .NET i nästa Windows (Longhorn). Jag känner inte till något program som är skapat i .NET, fast det finns säker massor. Därför kan jag inte rekommendera någon att ladda hem det nu.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)