webForumDet fria alternativet

NTLDR is missing

8 svar · 478 visningar · startad av Flames

FlamesMedlem sedan apr. 20039 inlägg

Jag har precis byggt ihop en ny dator med ett Abit IS7-E moderkort i grunden.
Jag har nu halva dagen försökt installera Win XP Pro på den, men utan framgång.
Felmedelandet som uppkommer direkt efter all hårdvaro detektering, vid boot försöket lyder:

"
NTLDR is missing

Press Ctrl+Alt+Del to restart
"
Yep, jag har sökt tidigare trådar varit inne på microsoft supporten och kollat men inget verkar ha hjälpt hitills.
Jag kan alltså ej inte ens dra igång installations programmet.

Hårddisken är en WD på 80GB som jag delade upp i två partitioner och formaterade i NTFS. Detta gjordes på en annan dator, som en del i mitt stapplande försök att hitta en lösning på problemet.

Så va F&%#NN!!! ska jag göra nu?

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Och du försöker boota från cd-skivan va?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jag hade samma problem när jag installerade Win2k på en lite äldre maskin. Se det i min tidigare tråd om samma problem (http://www.webforum.nu/showthread.php?threadid=101070&forumid=75). Har inte löst problemet än.

Har dock fått ett tips som var att jag skulle låg-formatera disken. Göra en boot-diskett med drivrutinerna till cd-romen. Har dock inte provat.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

NTloaddrv är något som NT peter in som första åtgärd.
Formatera om din hårddisk eventuellt med eller Fdiská om den till FAT32 först.
Kör Fdisk -MBR
Lägger du sedan över innehållet i CD i en egen katalog kommer det att fungera bättre med I386/WinNt

Just precis, jag försöker boota från CD skivan men får då detta felmedelande.

Josef, vad menar du med att lågformatera disken?

Jag har precis varit på JME och köpt ny ATA100 kabel, jag passade även på att fråga angående mitt problem. Dom sa att det eventuellt kunde vara problem med ramminnet, att man skulle prova Samsung minne istället för Kingmax minnet som sitter i, är det något ni kan tänka er ge upphov till detta problem.

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ifall jag inte räckna fel så var detta den 100 tråden med samma problem...

Förstår inte vad du sökte på ifall di inte hittade några lika danna trådar....

Vad jag läste i dom redan befintliga trådarna var om senarion där folk redan har installerat windows och sedan stött på detta problem. Där snackas det hej vilt om att göra startdisketter eller starta från installations skivan och sedan köra någon form av diagnostik, men som jag tidigare sa, JAG KAN EJ BOOTA FRÅN CD'n!

Nu har jag i alla fall gjort så att jag har partitionerat om hårddisken i fdisk och sedan formaterat den med format.com i FAT32. Detta bidrog med att "NTLDR is missing" meddelandet försvann men ersattes av ett;

"
Ogiltig systemdiskett
I/O-diskfel
Byt diskett och tryck på valfri tangent.

"
Jag använder ingen diskett alls, försöker bara boota från CD'n.

Så vad kan detta vara för trevlig överraskning? :l

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Låter som om den ö.h.t. inte försöker boota från CD:n. Antingen p.g.a. att du inte talat om för den att den skall göra det, eller att CD:n inte är bootbar.

martinpartinMedlem sedan jan. 2001373 inlägg

Kolla denna artikel.
Här finns allt du behöver

http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=119467

Mvh
Martin

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)