webForumDet fria alternativet

backup med windows 2003

16 svar · 428 visningar · startad av Jymdis

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Hej!

Har lite problem att få schemalagd backup att köra. Var lagras loggfilerna för denna?

Kan man på nåt sätt testköra en schemalagd backup?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Lägg testen nära i tiden - t.ex. "om två minuter". Loggfilerna hamnar en bit ner i strukturen i "Documents and settings". Om det är ditt konto som används för backupen så ligger det i din katalog. Sök efter en katalog som heter "NT Backup". (om jag minns rätt)

Med anledning av att vi har haft bekymmer med backupen på wF så tycker jag mig nog ha rätt bra pejl på Win2k3-backupen nu. Börja med att se till att namnet på backupen inte innehåller några mellanslag. :)
Kolla även så att backup-användaren verkligen har rättigheter att göra en backup.

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows till NT.

Visst borde där komma upp nån ruta när backupen körs?
För isf körs den öht inte. Det blir inte nån mapp nånstans som heter nåt med NT, backup eller NT Backup.

Namnet på backupen är helt enkelt "Backup" och backup-användaren är administratörs kontot på datorn.

Dock är där en process, NT Backup igång men den tar 0% Cpu.

Jag valde "Delete task if not scheduled to run again" och försvann gjorde det ifrån kalendern för schemaläggningen.

Jo, det ska dyka upp en ruta - om du är inloggad med samma konto som du satte upp backupen med vill säga.

Beskriv steg för steg hur du ställer in backupen. Det kan ju vara någonstans i inställningen felet sitter. :)

Okej, här kommer det steg för steg.
Startar Backup Utility.
Startar Backup Wizard.
Väljer enhet D: och system state.
Väljer backup typ 8mm AIT1 (tape-backupen) och New i Choose tape you want to use.
Sen klickar jag på advanced nästa ruta, väljer Normal, nästa ruta Verify data och use hardware compression, if available är i kryssade, nästa är replace the existing backups, label skriver jag Backup på bägge.
Sen väljer jag Set Schedule -> Later -> Daily 03.00 every 1 days. Får ange lösenord för admin konto. Anger namn på jobbet, Backup.
Får ange lösenord för admin konto igen.
Finish.

Tittar i Schedule jobs och ser en ikon för varje dag "fram" i tiden.

mvh
Andreas

Okej, jag avser att reproducera det där om en liten stund - återkommer med resultat. :)

Det ser ut att ha gått alldeles utmärkt i mitt fall. Skillnaden på din och min lösning är nog i första hand att jag kör mot fil och inte mot backupenhet. Kan du testa att göra detsamma?

Förresten, du har väl kollat loggarna? :)

Jepps, mot fil körs det.
Attans, då är det alltså problem att köra det mot tapebackupen. Hur går man tillväga då? Kolla tillverkarens hemsida kanske?
Har letat runt på Sonys hemsida men ingenting om nåt problem med NT Backup och schemaläggning hittar jag.
Det borde ju inte vara ett drivrutin problem då det fungerar att göra backup mot bandet om man gör det manuellt.

Btw, det kom inte upp nån ruta att det gjordes när det kördes mot fil iheller, men jag såg att där var en process som drog minne och det finns ju i Restore och manage media taben nu.

Jag har nu en misstanke om att det beror på hardware compression. Så fort jag klickade av den så gick det med schemalagt (fast där kom inte upp nån alert ruta?).

Tänk, det var nästa sak jag tänkte rekommendera. :)
Dock har jag inte stött på det själv, men det kändes som en tänkbar problemorsak. Sorry att det tog lite tid att återkomma, men jag har faktiskt försökt (och lyckats ;)) umgås med min kära styvfar ett par timmar. :)

Hehe, inga problem, tack för hjälpen :)
Undra bara om det finns nåt sätt att få igång komprimeringen, för det funkar ju uppenbarligen när man kör en manuel backup.

Gör det verkligen någon skillnad då? Ofta brukar bandare ha en inbyggd hårdvarukomprimering. Den ska man, enligt min erfarenhet, inte bråka med. :)

Jag trodde det var den man försökte aktivera?

Nu ger jag mig ut i okända tassemarker men jag tror att den är aktiverad "per default" samt att man inte kan göra så mycket åt den. Men här är jag osäker. :)

Nu är det nytt felmeddelande: "Cannot locate the specified media or backup device. This backup operation will terminate."

Och det är väldigt konstigt, för det går att köra backup manuellt så att säga på det band som är inne för tillfället.

Hur funkar det ,det är en person som varje dag bytar band, ska man välja "New" i Choose the tape you want to use eller?

Lösning på det senaste problemet är att lägga till /um till kommandoraden som man kan ange.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)