webForumDet fria alternativet

NTLDR saknas...

14 svar · 673 visningar · startad av Josef

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Har precis installerat Win 2k på en maskin. Intallationen gick utan problem, men när man nu startar maskinen står det

Win2k skrev:

NTLDR saknas
Tryck Ctrl+Alt+Delete för att starta om

Hur kan detta komma sig? Har aldrig råkat ut för problemet innan.

EsenMedlem sedan mars 20024 456 inlägg

Testa att "söka" finns redan några trådar om detta, och dom kanske kan hjälpa dig att lösa problemet...

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du kollat så att det inte sitter en diskett i?

SirPeter skrev:

Har du kollat så att det inte sitter en diskett i?

Japp. Diskettenheten är lika tom som min plånbok. ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Har du gjort en clean installation eller låg det nåt annat på den förut som du uppdaterade?
Har du skiftat diskar eller nåt sånt i samband med installationen?

Felmeddelandet är ju ganska självklart. Googlade lite o hittade en möjlig lösning. Installera om Windows verkar vara det enklaste, eftersom NTLDR är en av grundstenarna i bootprocessen. Men frågan kvarstår hur sjutton kan detta ske på en helt fräsh installation som gick helt felfritt. Det enda som jag gjorde annorlunda var att jag installerade från en nätverksenhet. Kan detta ha gjort någon skillnad?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Man kan testa med följande:

Kopiera filerna: ntldr, ntdetect.com och boot.ini till en diskett från en annan likartad maskin. (med likartad menar samma antal CPU'er och samma antal hårddiskar).

Får du upp systemet då så är det bara att kopiera dom 3 filerna till rooten på C: (eller vad din första hårddisk heter).

SirPeter skrev:

Har du gjort en clean installation eller låg det nåt annat på den förut som du uppdaterade?
Har du skiftat diskar eller nåt sånt i samband med installationen?

Jag formaterade disken innan jag installerade om OS:et.
En annan rolig grej är att datorn inte vill läsa Win2k-skivan så att jag kan installera om det. Nu ska jag testa GunnarD:s tips. Återkommer! :bire

Den kollar inte ens om det sitter någon diskett i, även om boot-sekvensen är inställd så. Fortfarande samma felmeddelande. :(

def55Medlem sedan maj 20042 inlägg

Tjenare!

Har samma problem, med min brosas dator. Jag har bytt mellan 3 olika hårddiskar (nya, gamla, med OS och utan OS, och helt tomma), bytt CD läsare, bränt om XP skivan, då den var repig.

Inget funkar.

Jag har slut på ideer någon som vet något skoj??

mibbeMedlem sedan mars 2000402 inlägg

Har råkat ut för något liknande. :x

Tänkte lösa det genom att installera windows xp igen. Men vad händer då med dokumenten på hårddisken? Försvinner dom?

Eller ska man välja att reparera ? För annars försvinner alla dokument på hårddisken?

Eller ska man göra som Rickard föreslog i en annan tråd, nämligen att installera windows på samma hårddisk/partition men i en annan mapp?

Saken är ju den att datorn inte ens kan boota upp.

Jag tror att det får bli att flytta över disken till en annan maskin som slave. Installera det på disken från den andra maskinen och sedan flytta över den igen. Risken är ju att det inte går pga att det är olika hårdvara.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg
def55Medlem sedan maj 20042 inlägg

Ville bara berätta att jag lösta mitt problem genom att ta ut alla IDE enheter utom CD-rom.

Valde sedan att boota ifrån CD endast, i BIOS och då startade installationen av XP, isammband med detta så satte jag tillbaka kablarna i hårddisken, och då fungerade allt klockrent :)

def55: Verkar smart. Återkommer när jag orkat göra ovanstående. ;)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)