webForumDet fria alternativet

Remote Desktop stängs ner

6 svar · 279 visningar · startad av raki

rakiMedlem sedan jan. 2003137 inlägg

Tjena!

Har Terminal Service på en win2003 dator och försöker logga in på den med XP´s Remote Desktop. Men varje gång jag försöker logga in så står det "saving settings, logging off" och Remote Desktop stängs ned. Är helt grön på TS så jag antar att det är någon inställnig eller nåt på win2003 datorn som behöver göras.
Men vad ?

Tack på förhand!

FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg

Hmm har du kollat så att den användaren du försöker logga på med har logonlocaly/logonintereactivly och får logga in i terminal server mode...

Har jag inte gjort, vart gör jag det isåfall?
Kan tillägga att användaren jag försöker logga in med är "Administratören".

Har läst någonstanns att varje användare måste ha en licens för att kunna logga in, är det samma sak som logonlocaly/logonintereactivly ?

tack!

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Flyttas från Windows.

mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg

Du MÅSTE ha en fungerande TSLicenseServer i domänen och Du BÖR ha korrekt antal TSCAL för att terminaltjänsten skall fungera.

/M

FraggelMedlem sedan sep. 2003301 inlägg

raki skrev:

Har jag inte gjort, vart gör jag det isåfall?
Kan tillägga att användaren jag försöker logga in med är "Administratören".

Har läst någonstanns att varje användare måste ha en licens för att kunna logga in, är det samma sak som logonlocaly/logonintereactivly ?

tack!

Okej normalt sett så borde du ha tillåtelse att loggain vi TS som Admin men det är inte att räkna med, men kolla under Remote Access? fliken på det aktuella kontot.

VAd gäller logonlocaly/logonintereactivly så är det policy stuff... Brukar lösa sig om man stoppar in kontot i gruppen "Printer Operators".

Helt rätt du nbehöver licens för TS men det ingår i W2k och uppåt, annars har du 90 dagar på dig att sökarätt på en licens eller göra ett litet hack i registret (hmm inte göra fula saker).

Det lustiga är att det fungerade direkt efter installation av TS och windows. Men när jag hade stängt av dator och en stund efter startat igång igen så fungerade det inte. (Den loggar in men loggar ut automatiskt).

Funderade också på licenserna men det ska ju fungera ändå i 90 (120 ?) dagar precis som du säger Fraggel.

Avinstallerade TS igår och prövade vanliga Remote Desktop (System->Egenskaper->Remote) men det blev precis samma fel där. Admin ska ha rättigheter att logga in och jag testade även att lägga till admin i listan men icke.

Nån som vet vad det kan vara för fel?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)