Hej, jag ahr fått en gammal gammal bärbar dator som har Windows 98... Jag har diskfregmanterat det, fixat lite i Autostart och tagit bort lite program som inte används. Men vad kan jag mer göra för att få datorn att arbeta effektivare med snabbare uppstart och sånt? Har sökt lite men hittar mest för XP... Vad kam gå in på för sidor för att kolla lite, gärna svenska sidor...
Windows 98
8 svar · 404 visningar · startad av hajdo
Hallå?
TweakUI är kalas, men se också till (om den inte är uppkopplad i nätverk) att det är tomt under Fjärranslutningar - försöker en Win98 leta efter ett nätverk som inte finns står det still bra många sekunder under uppstarten...
Jag har inget internet på datorn... men kan alltid försöka att få det till diskett.
Rensa i fontmappen är ett annat tips, hundratals installerade teckensnitt behöver ingen - behöver man det är ett hett tips att installera ATM eller liknande som inte sackar ner systemet så mycket.
2 Tips
Formatera maskinen, installera om 98 och kör Windows Update
Kör 98Lite(vet dock inte om det fortfarande finns kvar)
Borde bli lite snabbare
Japp formatera är det bästa tipset. Så kan du ju bygga upp ett friskt system som bara innehåller de program som just du behöver. Datorerna brukar också gå snabbare efter en formatering, i alla fall ett tag.
Uppgradera ditt interminne, partitionera disken och lägg page.sys filen på annan part än winnt katalogen (windows katalogen för 9x).