webForumDet fria alternativet

Översätta ett program?

13 svar · 367 visningar · startad av Gardell

GardellMedlem sedan juli 2002688 inlägg

Jag har ett FTP-serverprogram (G6 FTP Server), som iofs inte är "OpenSource", men det skiter jag fullständigt i, det är ändå bara för privat bruk.

Nu vill inte jag ha det som engelsktalande inför klienterna. Men det borde väl gå att redigera på ett eller annat sätt?

Det är två .ini, den ena med allmänna inställningar och den andra för användarinställningar och sedan en .exe-fil.

:q :)

HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg

Om det inte framgår från manualen så vänd dig till företaget/personen som skapat programmet.

Finns inga "generella" sätt att översätta program, dessutom måste programmet skapats för att vara lokaliserat.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det du kan göra är att kika i exe-filen och se om du hittar de engelska texterna där. I så fall kan du ändra dem till svenska. Observera dock att de inte får vara längre än tidigare. Är de kortare får du förmodligen "padda", dvs fylla på med mellanslag. Observera också att du måste använda en hex-editor, exempelvis http://www.ultraedit.com/

Tack för svaren.
Kollade koden med UltraEdit, men där fanns inget av intresse, tyvärr.

Något tips på ett svenskt FTP-serverprogram då? :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Resource Hacker

Nu förusätter jag att det är en licens som medger att man ändrar i binärfilen för eget privat bruk.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Är filen stor? Annars kan du skicka den till mig så kanske jag kan fixa den åt dig.

Tack niko! Jag ska genast testa.

Pedda, den är ca 400kb.

HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg

FileZilla FTP Server, har jag hör gott om. Ska vara enkel att installera plus att den är under en opensource licens, GPL.

Har du tillgång till Micrsoft Visual C++ så är det bara att ladda ner och ändra strängarna och kompilera.

Gardell skrev:

den är ca 400kb.

Du kan skicka den till mig om du vill att jag ska testa, har ett program som kan funka.
pjs@spray.se

Det där Resource Hacker verkar inte funka det heller, hittar i stort sett ingenting att översätta.

Tack Hansen, ska ta mig en titt på det :)

Pedda, you'we got mail! :bire

FileZilla var mycket trevligt, verkligen :)
Dock saknar jag en mycket viktig funktion, och det är disk-quota. Utan det kan jag tyvärr inte använda det :(

Pedda skrev:

Du kan skicka den till mig om du vill att jag ska testa, har ett program som kan funka.
pjs@spray.se

Hur gick det?

Ledsen att jag inte har svarat, har haft mycket att göra. (Ungen blev magsjuk :( )
Tyvärr så har mina försök inte gett några lyckade resultat ännu.

Ajdå, hoppas han/hon/den kryar på sig :)
Och ajdå :p Det löser sig nog, tack för din tid! :)

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)