webForumDet fria alternativet

surfproblem....

7 svar · 256 visningar · startad av Bendro

BendroMedlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Min dator har börjat bete sig senaste veckan....det går bra att surfa..allt funkar som det skall. Helt plötsligt vägrar den öppna en sida som jag var inne på en halvtimme tidigare. När jag försöker pinga hittas inte servern.

Problemet uppstår då och då och jag har inte hittat någon gemensam nämnare utan det verkar komma lite slumpartat.
Jag sitter på XP Pro och har IE 6.0 som browser.

Någon som har förslag på vad orsaken kan vara och var jag kan börja felsöka?

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

När den vägrar, är det bara anslutningen mot just en specifik server som strular eller fungerar ingenting?

Bara mot en server...allt annat funkar bra. Och trafik mot den servern kan ha funkat bra 30 minuter tidigare.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det alltid efter en halvtimma det sker eller hur visar det sig?
Är det alltid samma server så låter det snarare som att det är någonstanns mellan din anslutning och den maskinens anslutning såvida det inte är den servern som krånglar.
Sitter du direkt mot nätet eller har du någon router eller liknande emellan?

Nej det är inte alltid efter en halvtimme, det var ett exempel. Ibland är det direkt från start....ibland blir det inte några problem alls under hela surftiden. Hittar alltså ingen gemensam nämnare mellan gångerna förutom att det hittils rört sig om ett fåtal siter där problemet återkommer.

Det är ofta mot aleborg, men har även hänt mot ett fåtal andra.

Har en d-link 804 mellan mig och nätet. Det har dock inte medfört några problem tidigare och jag har haft den igång i över ett år...har inte heller gjort några förändringar i konfigurationen nyligen eller installerat några nya program.

Prova utan d-linken ett tag och se om det ändras på något sätt.

Får väl göra det....men det lär inte uppskattas av sambon ;)

Har testat lite senaste dygnet och siterna som inte fungerar brukar komma igång efter 5-10 minuter.

Använd en switch eller om routern har inbygd switch så använda enbart den istället eftersom du får upp till fem ip-adresser av din isp.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)