webForumDet fria alternativet

mp3 -> ogg smidigt?

7 svar · 871 visningar · startad av erciz

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Hur gör jag om en mp3-fil till ogg-fil, smidigt utan att förlora kvalite och utan att filen blir onödigt stor?

Så här gör jag nu:
1. Gör om låten musik.mp3 till musik.waw i winamp, genom att ändra output.
2. Gör om musik.waw till musik.ogg med OggDrop.

Ursprunglig fil: musik.mp3 (128kbps, 1 261 840 byte)
Mellanläge fil: musik.waw (1411kbps, 13 934 904 byte)
Resultat fil: musik.ogg (average 118kbps, normal 131kbps, 1 167 074 byte)

Resultatfilen har en varierande kbps, hur vet jag att jag inte förlorar kvalite från mp3-filen? Finns det nåt smidigare sätt?

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

hur vet jag att jag inte förlorar kvalite från mp3-filen?

Du kan inte undvika att förlora kvalité iom att Ogg är förstörande format.

...ja, men det är ju mp3 också.

...är det inte så att ogg förstör mindre än mp3, isåfall borde det gå att "inte förlora kvalitet"

Gör man som jag och i steg 2 ställer in OggDrop på 100% quality, så lär man inte förlora särskilt mycket kvalite, men däremot blir ju ogg-filen avsevärt mycket större...

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Jepp, du kan säkert klara dig undan med en mindre kvalitetsförlust på bekostnad av filstorlek.
Ogg känns ju dessutom rätt, eller hur?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Humma... om du ska konvertera från MP3 till OGG, så har MP3-formatet först "förstört" en del av ljudet, något du *inte* återfår efter konvertera till WAV, och när sedan WAV:en konverteras till OGG blir det ytterligare förlust. Konvertera inte utan goda skäl -- några kB hit eller dit tycker iaf inte jag låter som någon övertygande faktor.
http://www.vorbis.com/faq.psp#transcode

(Var det inte bra att du postade det 0,5-miljonte inlägget? Bra reklam för tråden! :) )

OlleBoop skrev:

Jepp, du kan säkert klara dig undan med en mindre kvalitetsförlust på bekostnad av filstorlek.
Ogg känns ju dessutom rätt, eller hur?

Ja, precis, och frågan är ju bara hur jag bäst konverterar...

spango skrev:

Humma... om du ska konvertera från MP3 till OGG, så har MP3-formatet först "förstört" en del av ljudet, något du *inte* återfår efter konvertera till WAV

...är väl medveten om det...

spango skrev:

...och när sedan WAV:en konverteras till OGG blir det ytterligare förlust.

...är du säker på det? att blir det verkligen särskilt mycket mer förlust än vad mp3-filen hade? Ogg sägs ju ha liknande kvalite som mp3 vid något hårdare komprimering.

spango skrev:

Konvertera inte utan goda skäl -- några kB hit eller dit tycker iaf inte jag låter som någon övertygande faktor.
http://www.vorbis.com/faq.psp#transcode

(Var det inte bra att du postade det 0,5-miljonte inlägget? Bra reklam för tråden! )

Goda skäl...jo, vill inte ha några mp3:or, bara ogg, det är formatet det gäller mest (men vill ju inte att låtarna ska bli sämre, eller ta upp mer plats på hårddisken)
...vill nämnligen programmera egen spelare...å ogg är fritt, till skillnad mot mp3-formatet. ...så det är inte storleken jag är ute efter i första hand... OGG känns som sagt HELT RÄTT!!

...jo, kanonreklam där! =)

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

erciz skrev:

...är du säker på det? att blir det verkligen särskilt mycket mer förlust än vad mp3-filen hade? Ogg sägs ju ha liknande kvalite som mp3 vid något hårdare komprimering.

vorbis.com skrev:

Converting a MP3 to Vorbis involves decoding the MP3 file back to an uncompressed format, like WAV, and recompressing it using the Ogg Vorbis encoder. The decoded MP3 will be missing the parts of the original audio that the MP3 encoder chose to discard. The Ogg Vorbis encoder will then discard other audio components when it compresses the data. At best, the result will be an Ogg file that sounds the same as your original MP3, but it is most likely that the resulting file will sound worse than your original MP3. In no case will you get a file that sounds better than the original MP3.

Jag litar på vorbis-folket... :bire

vorbis.com skrev:

At best, the result will be an Ogg file that sounds the same as your original MP3

...det är det jag är ute efter, se mitt första inlägg som jag startade tråden med! ...vill konvertera MP3 -> OGG så smidigt som möjligt, utan att tappa kvalite (eller så lite som möjligt).

Jag litar också på vorbis-folket!

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)