Att skriva ett skript till irc är något jag har tänkt länge på att försöka. Men det är först nu jag har tagit mej för att börja. Fast det är bara ett litet problem. Jag vet inte i vilket språka man skall skriva det i. Vet inte heller om man ska kompilera det som ett progam eller om det är en instruktionsfil som Irc-clienten själv tar hand om. Det Ircprogrammet jag tänker göra script till är mIRC.
Vore tacksam för svar och även och förslag.
Ircscript
3 svar · 225 visningar · startad av Coramoor
mIRC har ju ett rätt bra dokumenterat scriptspråk, varför inte ta och plöja igenom den och se vad du hittar?
Gjorde för länge sen ett vote system.. du kan läsa igenom det och se hur mycket du fattar:
menu channel {
-
Vote
.Start:{
set %Ja 0 | set %Nej 0
set %voting 1
msg $active Röstning startad! | set %vote.msg 12 $$?="Fråga?" | msg $active Frågan är: %vote.msg | msg $active För att rösta 9Ja Skriv !Ja För att rösta 4Nej Skriv !Nej
}
.Pågår:{
msg $active Röstning pågår! | msg $active Frågan är: %vote.msg | msg $active För att rösta 9Ja Skriv !Ja För att rösta 4Nej Skriv !Nej
}
.Stop:{
set %voting 0
msg $active Röstningen Avslutad | msg $active Frågan var: %vote.msg | msg $active Resultat: 9Ja[ $+ %Ja $+ ] 4Nej[ $+ %Nej $+ ]
unset %Nej | unset %Ja | unset %vote.nicks
}
}
on 1:TEXT:!*:#:{
if (%vote.msg != $null) {
var %temp.address = *! $+ $gettok($gettok($address,2,$asc(!)),1,$asc(@)) $+ @ $+ $gettok($address,2,$asc(@))
if ($istok(%temp.address,%vote.nicks,32)) { .notice $nick Du har redan röstat }
elseif ($1 == !ja) { inc %Ja 1 | .notice $nick rösade %ja. | set %vote.nicks %vote.nicks *! $+ $gettok($gettok($address,2,$asc(!)),1,$asc(@)) $+ @ $+ $gettok($address,2,$asc(@)) }
elseif ($1 == !nej) { inc %Nej 1 | .notice $nick rösade %nej. | set %vote.nicks %vote.nicks *! $+ $gettok($gettok($address,2,$asc(!)),1,$asc(@)) $+ @ $+ $gettok($address,2,$asc(@)) }
}
}
tackar
har plöjt igenom det mesta men vill gärna ha hjälp på svenska :e
men tackar, har börjat lära mej lite så jag förstår lite av koden, men jag förstår vilken lång väg jag har kvar :OO