webForumDet fria alternativet

nya fasoner (.OGG)

7 svar · 270 visningar · startad av yaz

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

det sägs att .OGG-formatet är så mycket bättre än mp3 osv osv.

jag läste igenom deras FAQ där de skryter om sin skapelse. men vid ett ställe läser man:

Two files encoded at the same bitrate, will always be the same size, if they are both encoded with CBR (Constant Bitrate).

vidare står det att man kan encoda i VBR och då får man en vinst gentemot mp3-formatet.

frågan är då?

hur kan detta nya format vara SÅ mycket bättre om det är identiskt (till storleken iaf) med mp3 vid samma bitrate?

ursäkta om jag ställer mig skeptisk till detta nya format, men jag är väldigt intresserad av det, och hoppas verkligen att det slår igenom. jag vill helt enkelt veta om det är värt att hoppas eller inte... :)

Marcus EMedlem sedan maj 20021 466 inlägg

Kan det bero på att bitrate betyder just bitar per sekund? Om filen är kodad med t.ex. 128 kbps och är en minut lång blir den alltid 1 MB stor.

Vad OGG Vorbis kan är att skapa bättre ljudkvalitet än mp3 vid samma bitrate. Du kan antingen göra filerna mindre eller bättre än mp3-filer när du kodar dem från en cd-skiva.

yazMedlem sedan maj 20021 028 inlägg

bitrate! självklart! :r

så att Vorbis har ett smartare sätt att encoda.. jag ska göra en empirisk undersökning av det och sedan får jag se...

fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg

Berätta gärna vad du tycker om formatet efter din test.

Oggformatet är under utveckling och väl värt att hålla ett öga på.

/Ove

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Jag tycker MP3 standarden räcker gott och väl till kvalitetsmässigt. Det viktigaste är ju en standard som är så utbredd som möjligt så att alla vet vad det handlar om. En ny stardard som inte skulle tillföra nått i praktiken är ju meningslöst. Däremot om låtarna blev 50% mindre på disk skulle det kanske vara intressant.

MP3-tekniken är den mest utbredda och kommer säkerligen så att förbli ett långt tag än. Med jämna mellanrum kommer det nya tekniker som är mer eller mindre bra, t ex AAC, MPC, WMA, Ogg Vorbis etc.

Tanken med Ogg Vorbis är att skapa ett format som inte är styrt av en massa patent. Det ska alltså vara fritt att använda både kommersiellt och privat.
Vorbis har precis lämnat betastadiet, och vad det får för stöd av kommersiella produkter återstår att se. Jag tror att formatet kommer att växa iom att det utvecklas mera. Kvaliteten är redan nu jämförbar med MP3, och i vissa fall även bättre.
Det används redan nu i vissa spel. Winamp stöder formatet, liksom nästa version av Real-player.

Om man vill ha 50% mindre filer är det bara att koda med t ex 64kbps där Vorbis slår MP3 på fingrarna redan nu (i de flesta fall)

/Ove

BeatboxMedlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Man skulle kunna dra slutsatsen att det viktigaste är egentligen själva filformatet. AVI t ex är ju bara ett filformat som specar hur informationen lagras. Sedan är det ju upp till codecen att packa upp informationen.

I den här typen av "förstörande" komprimering är det väldigt grannlaga vilken information som tas bort ur orginalfilen. Vorbis och MP3 arbetar på lite olika sätt och ger lite olika resultat. Ibland är den ena tekniken bättre, ibland den andra.

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)