xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Har en del CD-skivor med olika mappar. Skulle vilja göra en lista på dem i en Exelfil eller en vanlig txt fil. Naturligvis vill jag ha att det sker automatiskt så att man slipper skriva av eller kopiera manuellt namnet på mappen och sätta in det i textfilen. Vill heller inte att innehållet i mappen ska listas i textfilen, utan bara själva mappnamnet. Använder win 98 och Office 2000.
En förtydlig:
Skiva 1 innehåller:
Mapp1
Mapp2
Mapp3
Mapp4
Skiva 2 innehåller:
Mapp5
Mapp6
Mapp7
Mapp8
Och i EN textfil ska det bli så är:
Mapp1
Mapp2
Mapp3
Mapp4
Mapp5
Mapp6
Mapp7
Mapp8
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Kan du tänka dig att använda det som du får ut om du skriver följande i en kommandotolk?
dir d: /b /ad >> c:\filnamn.txt
xtremeMedlem sedan juli 20002 056 inlägg Det funkar bra förutom att att jag inte får med Å Ä Ö trots att jag använder svenska windows. I stället blir det andra konsiga krumelurer där. Ifs går detta ganska lätt att automatiskt ändra i excel men vad beror det på och går det att fixa från början?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Jag är osäker på om det går att lösa i det läget. Jag använder aldrig å,ä eller ö vare sig i mappnamn eller filnamn eftersom det är krångligare att få tillbaka såna mappar och filer om det skulle hända nåt.