webForumDet fria alternativet

E-postadress-letare?

20 svar · 399 visningar · startad av brorsan

brorsanMedlem sedan nov. 2001402 inlägg

Alla har rätt att förändras och jag har förändrast de senaste åren. Blev aldrig att jag genomförde det jag funderade på och vill inte ha mer besvär pga det här. tack för mig.

DTMedlem sedan okt. 200126 inlägg

Huh, menar du alvar?!
Asso, det är ju tackvare såna som dig som man blir tvungen att byta mail adresser hela tiden. Jag gillar delen där du säger

" helt lagligt och ge folk en chans att avregistrera sig på ett enkelt sätt från de reklamutskick jag gör osv".

Så snällt av dig!
Verkligen, men jag hoppas innerligt att du inte hittar ett sånt program.

Vad skall du använda det till?
Antagligen i vinst syfte, kan inte tänka mig något annat. Du kommer sannolikt inte leta efter folk som du vill ge saker till.
Så vad skall dessa stackars motagare göra när dom får en massa reklam så att deras inboxar svämmar över med skit från dig?
Jo, dom svär och skaffar sig en ny adress...
Folk som du borde förbjudas på nätet.

------------------
DT

Föresten, vad har du för mail adress?
Ge mig alla du har vetja.

------------------
DT

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

kan inte bytas ut eftersom många viktiga mail går till den

Då föreslår jag att du skickar spam från ett annat IP än den som hostar ovanstående adress då det är rätt lätt för spammers att hamna i diverse trevliga blackhole-lists och då kan du lika gärna fimpa din adress för gott. Hamnar du t.ex på spamcop.net:s blackhole-list så kan du räkna med att ett skapligt antal mailservrar kommer vägra att ta emot mail från dig.

Jag har inget emot att folk antar att jag vill ha information om joysticks och dataprylar pga min telia-adress

Jag förstår att du inte har något emot det, problemet är att det stora flertalet har det..

1 maillista där alla anmält sig av intresse och vet var de ska avregistrera sig.

Perfekt. Det är så det skall gå till, nej, förresten, det är så det ENDAST skall gå till.

Dessa har använts ENDAST vid lanseringen av nya sidor för att ge innehavaren av adressen en möjlighet att se sidan

Jepp, that's spam sure enough.

Jag/vi ska leta upp skateboard-relaterade adresser för att informera om detta projekt

Istället för att använda det trubbiga spam-vapnet, varför inte inrikta dig på en ärligare och antagligen mer framgångsrik marknadsföring? Jag antar att det t.ex finns rätt många skateboard-sajter i världen, varför inte joba mot dom, erbjuda dom bannerutbyte, vissa exklusiva filmer etc mot exponering. Posta meddelanden i skateforum etc. etc.

då till adresser som tyder på att innehavaren är intresserad av skateboard

Enligt vad du skrev högst upp så letar du efter ett program som jag antar skall göra någonslags brute-force-kontroll av en mängd adresser mot en mailserver? Inte nog med att det knappast funkar tillfredsställande, det belastar mailservrar i onödan. Inte kanske just pga ditt upptåg, men om fler fick denna "underbara" idé och började mosa in frågor mot mängder mailservrar så kan konsekvenserna bli märkbara. Men som sagt, inga andra lär göra det i någon större utsträckning eftersom de flesta mailservrar inte svarar på om en viss adress finns i systemet, just för att skydda sig mot bl.a SPAM.

Även om du säkerligen har goda avsikter så måste du väl förstå att de flesta inte uppskattar ej beställda reklam-mail? Det kan ju inte ha undgått någon under de senaste årens debatter om spam. Nu har jag ingen "skateboardrelaterad" mailadress så just i detta fallet bryr jag mig inte :), men spam och dess beskyddare, spammarna, är, oavsett vad du tycker, internet-erans vidrigaste kretaur. Jag säger inte att du är det för du verkar knappt ha insett att din lilla scheme just handlar om spam, jag hoppas att det är godtrogenhet eller något, men du måste förstå att många anser att ej beställd reklammail är SPAM SPAM SPAM oavsett hur ädelt dess syfte är.

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Om man skickar 1000 mail & en person blir förbannad så har man gjort fel.
Ingen ska få reklam utan att be om det.

------------------
Kan du identifiera den här kvinnan?

Brorsan, Ok.
Du verkar inte vara en så himla taskig bad-guy som jag trodde att du var, ber om ursäkt för det. Men om du hade vart med ett tag på nätet som säkertt andra har skulle du nog förstå vad jag menar.
Det är rent ut sagt förj***a jobbit med all spam som finns, och det finns säkerhets företag som jobbar stenhårt på att kunna få bort det, ja vet du jobbar inte på det sättet, det skall du ha klapp på axeln för.

Någon skrev ett inlägg tidigare om att "varför inte jobba med siter som sysslar med skate info" DET är på det sättet sådan info skall komma ut till folk, där kan du t ex ha en knapp för folk som vil lgå med i din mailinglista.
Visst, du har rätt.
Du gör inget olagligt, men du kommer att få bättre repons och mer lönsamhet för mindre jobb om du gör på det sättet.
Dessutom så gör du RÄTT, rent moraliskt alltså.
Jag var nog rätt kantig i mitt förra mail, men det var just på grund av att jag irriterar mig på ALL oanonserad/obeställd reklam.
Ett annat tips, skicka mailen i clear text så kommer säkerhets medvetna motagare att ta emot dem också...

------------------
DT

Alla ska ha rätt att tacka nej, så långt håller jag med. Men att göra det olagligt att komma med ett erbjudande eller att ta kontakt vore absurt egentligen.

Som jag skriver nedan, det är en rätt stor skillnad på vad man menar med att "ta kontakt". Att använda en inköpt CD med 250 000 epostadresser eller ett program som hämtar in adresser på måfå kan knappast räknas som ett oskyldigt sätt att ta kontakt.

Om alla världens företag gick på denna linje, att "ta kontakt" med folk, iofs bara en gång per år, så skulle våra mail-boxar dö under lasten, det skulle strömma in mail varje sekund och det är just vad SPAM är. Det är märkligt att du inte förstår skillnaden på SPAM och manuellt skrivna mail eller utskick av maillistor till de som gjort en opt-in.

Om jag tex ska ta kontakt med olika skate-side-webmasters (som är privatpersoner i 99.9 procent av fallen i Sverige) och göra länkbyten med dem (vilket redan gjorts) så måste jag ju kontakta dem med ett erbjudande.

Det är skillnad på att skriva e-mail till folk som man vet är intresserade av en viss sak och komma med ett erbjudande/fråga/whatever än att med en automatiserad process skicka ett "erbjudande" till en mängd e-postadresser.

Men, om du nu fortfarande inte förstår/vill förstå vad SPAM är så kör hårt. Skicka dina "erbjudanden". Jag känner dock att jag måste tala om för dig (vilket jag iofs redan gjort) att:

1. Programvara av den typ du beskriver överst fungerar inte. Många mailservrar svarar inte korrekt när man ställer frågan "RCPT TO: mail@adress.com", dom svarar "250 ok" på alla adresser, oavsett om dom existerar eller inte.

2. Risken är överhängande att din SMTP-server hamnar i spärrlistor (s.k blackholes) vilket gör att e-post skickat från adresser som går via denna SMTP-server inte kommer att mottagas av andra mailsystem. Om du använder dig av en providers SMTP så kan du vara tämligen säker på att du blir utkickad.

------------------
Peer's Law

[Redigerat av sgtpepper den 23 jan 2002]

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

Känner att jag borde tillägga en sak om "att skriva tillbaka och be att man blir bortagen från maillistan".
Jag är nog inte den enda om lärt mig att det ska man inte göra, då utskickarn då märker att adressen existerar och därför kan skicka fler skräpbrev...eller?

------------------
Det är inte jag som är ful, det är skönhetsidealet det är fel på.

eftersom man bestämmer vilka suffix som ska ingå tex "skateboard" och därmed försäkrar sig om att väldigt många, om inte alla av de som får mailen är intresserade av det som mailen handlar om.

Ja, eftersom ett ord i en mailadress på ett vetenskapligt och exakt sätt talar om ägarens intressen så är ju det alldeles alldeles underbart, tummen upp jättemånga gånger!

Jo, den fungerar. Har du för vana att uttala dig om huruvida ett program fungerar utan att prova det?

Eh, nu drar du lite förhastade slutsatser, eller? Hur vet du vad jag provat och inte provat?

Jag tankade faktiskt ned detta underbara program för att se om dom använde magik eller annan trolldom, eller om dom helt enkelt inledde en mail-konversation med mailservern (vilket var det jag gissade på). Eftersom datorprogram sällan är beslöjade av magik så var det just som jag trodde.

Visst "fungerar" det på de mailservrar som är konfigurerade på detta sätt, men tack vare sådana som du och dina likar så blir det färre och färre som vågar låta mailservern svara på om ett konto existerar.

Det skulle däremot vara intressant om någon visste huruvida användning av dessa program är olagligt eller inte

Att köra tusentals frågor mot en mailserver och sedan SPAMMA folk är möjligtvis inte olagligt men det strider fanimig mot all etik. Men dagens Internet är ju överfylld med oetiska snubbar som inte bryr sig om grundtanken med nätet så du lär ju inte vara ensam, grattis till medlemskapet i klubben!

------------------
Peer's Law

Ja jisses, mycket skall man läsa innan ögonen trillar ur!

Det du gör är att SPAMMA, du är således en SPAMMER oavsett hur bra syfte du själv tycker att det är.

Förlåt om jag sårat ditt uppenbarligen känsliga sinne när jag (om än något syrligt) förklarat för dig att det du planerar är SPAMMING och att de flesta hatar SPAMMERS. Hur du får det till personangrepp är bortom min förmåga att förstå.

Det finns, eller snarare fanns, en grundläggande förståelse på nätet bland dess användare om hur vissa saker skall skötas så att allt fungerar hyffsat bra. Bland annat förstod var och en att man inte utsätter servrar för onödig belastning, man sätter t.ex inte en väldigt kort time-to-live på sina DNS-zoner eftersom det skulle belasta övriga DNS:er onödigt mycket och man itererar inte igenom tusentals kombinationer av frågor mot t.ex en mailserver.

Denna förståelse har tyvärr i dagens läge försvunnit. Det är kanske inte konstigt eftersom nätet växt så enormt och då det nu inte är så vanligt att folk förstår de tekniska nackdelar deras handlande kan medföra samt att många inte ens bryr sig om sådant då eventuell ekonomisk vinning finns att inhämta.

SPAM är på samma sätt en ganska ny företeelse, tidigare skulle ingen kommit på tanken till dylik aktivitet. Uppenbarligen så förstår du inte vad SPAM är, hur folk reagerar och varför det är fel. Jag har därför försökt förklara varför det är fel. Om du tar det som personangrepp så är ledsamt, men jag ber dig ändå att försöka inse att ditt enskilda handlande kanske inte skadar någon, men om många gör samma sak så är skadan uppenbar. Jämför med miljöförstörelse, om jag kastar ett batteri i sjön så påverkar inte det nämnvärt miljön. Om däremot alla gör på det viset så får det förödande konsekvenser.

Tydligen är du immun mot förklaringar, vad jag kan utläsa ur dina inlägg så anser du dig själv och din idé som godhjärtad, fin och som någon slags gåva till dina medmänniskor (när du t.ex jämför SPAM med att gå runt och le på stan).

Därför orkar jag inte bry mig längre om att diskutera detta med dig. Kör hårt, gör din goda gärning, tänk om alla gjorde lika goda gärningar, vilken underbar värld vi skulle leva i!

------------------
Peer's Law

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Men alltså, medan en annan försöker få bort alla spam som dimper ner i brevlådan så sitter du och försvarar med att "jag ska skicka ut mina mail till folk som jag tror är intresserade". Är det inte så alla spammare tänker? :q x(

Vad fasen hjälper det om du har med en "avregistreringsmöjlighet"? Mailet har jag ju redan fått och där till besväret med att lägga in ett nytt filter i mitt antispamprogram, skicka lite automatiska klagomål till din ISP:s abuseavdelning och för att sedan radera det.

En sak har du alldeles rätt i dock. "Hata" är ett väldigt starkt ord. Jag tror det är därför det ofta används när folk beskriver sina känslor för spam.

Nej, jag tycker din idé går fetbort. Sök upp folk på annat sätt istället för att göra massa reklamutskick. Oskyldiga och spamhatande människor kommer att bli förbannade. Som om vi inte vore det redan för all skit man får med e-posten. x(

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kul att detta diskuteras så ingående med bra svar från alla parter.
SPAM är det dock ändå och bör avstyras.
Finn andra metoder så blir responsen bättre också.

PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg

om de inte mailar ut på ett sätt och till personer som vill ha mailet

Så du ger alltså personerna en chans att säga att de inte vill ha mailet innan de får det?

Mysko, som jag fattat det så hämtar du ju bara adresserna så gott som på måfå, men jag kanske missuppfattade dig :stud

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)