webForumDet fria alternativet

Jobba i Premiere

1 svar · 240 visningar · startad av fredrik

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Jag håller på att redigera lite film hemma från en DV-kamera. Det kort jag har är ett "Pinnacle DV plus" och som mjukvara användar jag "Pinnacle Studio 7" som är ett redigerings-program med vanliga funktioner som effekter, övergångar, ljudredigering, texteffekter m.m.

Jag har även provat att jobba i Premiere men allt har då gått som otroligt slött!

Min dator är 600Mhz, 640 MB RAM och 32MB geforce2 grafikkort.

Min fundering är nu om jag kanske har jobbat på helt fel sätt med min film. Vad jag har gjort är att jag har tänkt att göra hela filmen i samma "timeline", är detta bra eller dåligt?

När jag tar in filmen från kameran är det ju i full DVD-kvalitet och därför blir det ju ganska slött efter ett tag. Men om man då istället delar upp filmen i mindre delar och sen renderar ihop allt tillsammans så blir det kanske bättre?

I det program jag använder nu (studio 7) så kan jag ta in filmen från kameran i låg upplösning, vilket gör att jag kan lägga in ca 1 timmas video på 400 mb istället för flera GB, det tar annars. Detta gör det mycket enklare att jobba och klippa filmen.

Finns det nån liknande funktion i Premiere som gör att man kan redigera filmen i låg upplösning och att den sen vid rendering plockar filmen igen, fast i hög upplösning?

Studio 7 fungerar bra med det mesta, men det är ändå en del annat jag vill åt från Premiere, så...är det nån som vet lite mer om hur man jobbar och på vilket sätt det är bäst att jobba i Premiere?

Tack på förhand!

------------------
Fredrik Klarqvist
f.klarqvist@spray.se
http://server.webwerkstaden.se/fredde/

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Hejsan!

Jag är ingen expert på just Premiere, men visst kan du göra en så kallad för- och slutredigering!

Först tankar du in alla bilder i datorn, väldigt lågupplöst - desto sämre upplösning desto bättre!. Du redigerar filmen precis som vanligt. Därefter får du fram en klipplista (EDL) med alla tidkoder på som du kan spara på något sätt (det förutsätter att du har tidkodat ditt band!).

Sedan är det bara att "köra" tidkodslistan (slutredigering) och programmet säger åt dig vad du ska tanka in i datorn.

Sen är det klart!

------------------
"It's not where ya from it's where ya at"

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)