webForumDet fria alternativet

700+ till 700-???

28 svar · 545 visningar · startad av MegaOskar

MegaOskarMedlem sedan aug. 200115 inlägg

Tjo! Jag har tankat hem några Divx filmer vissa av dom är över 700 mb och jag vill bränna över dom på cd. Finns det nåt smart program som fixar d? Jag skulle helst inte vilja dela filen....

Nån som vet?

------------------

Jag Är:
StoraFetaGulligaDummaSmartaLångaBrunaFulaMegaOskar!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det vore trevligt om webForum kunde hållas hyfsat fritt ifrån den här typen av frågeställningar med hänvisning till webForums regler §3.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

divx är väl inte olagligt som format?
samma som mp3 inte är olagligt som format..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

njae.. har för mig att *censur* i sig bygger på något skyddat men eftersom det är avi filmer kan vi spinna vidare (och i fortsättningen hänvisa till just avi istället för *censur*).

vad du kan göra är att tex använda virtualdub ( http://virtualdub.sourceforge.net/ ) och klippa bort eventuellt intro och eftertext (dessa brukar ju vara ett tag så där kan du tjäna en hel del).

(fördelen med virtualdub är att du kan få det att just klippa bort utan att koda om filmen)

vissa vågar sig på att overburna (tvinga brännaren att bränna mer än 700mb) men det kan vara lite riskabelt.

------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

702MB går in på EN 80min cd...

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Rikard ska nog ta och läsa på lite om upphovsrätt tror jag. DivX filmer är absolut inte ett brott!

...och klippa bort eventuellt intro och eftertext

Är du helt från vettet männska? Det är ju det roligaste på hela filmen!!

[r] stavfel aass ussuall
------------------
Peter D

[Redigerat av Pace den 24 aug 2001]

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

vissa vågar sig på att overburna (tvinga brännaren att bränna mer än 700mb) men det kan vara lite riskabelt.

Vad kan hända?

------------------
God Jul

jag vet åtmistonde en person vars läsare (när han overburnade) helt plötsligt lät som om något gick sönder. (kommer inte ihåg hur det gick efteråt, vet att den funkar fortfarande)

för de flesta är det inga problem att overburna bara det att om något pajjar är bra att ha ryggen fri :)

------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Mina vänner, ni missförstod mig. Jag lägger inte locket på, jag är fullt medveten om att filmen mycket väl kan vara laglig - om än jag svårligen tror att den skulle vara det. ;)
Jag ber er dock att, om möjligt, hantera frågställningar av detta slag någon annanstans, sen är det upp till er att göra det eller inte.
En vädjan alltså.

Skälet till denna vädjan är att om det en dag skulle gå över gränsen och bli en diskussion som enligt svensk lagstiftning är bestraffningsbar. Då innebär det att risken för att webForum skulle läggas ner är överhängande och det tror jag varken att ni eller jag vill. :)

Så, det är bara en vädjan inget annat.
Hade det varit något annat hade inlägget redigerats i sann forum-polis-anda... ;)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

[Redigerat av Rikard den 26 aug 2001]

såg nyss att det faktist finns 99 minuters (!) skivor, bara vissa brännare och läsare som klarar det, vissa klarar tex "bara" 89:59 minuter (plextor tex).

:)

------------------
"Alla vet varför och allt är perfekt"

[Redigerat av Bitstate den 26 aug 2001]

btw..
DivX e nog olagligt nu när jag tänker på det.. det är ju rippat av Microsofts MPEG4 kod.. :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg

Det finns ju olika möjligheter....

Aningen kan du ju zippa ner den... OCh sedan bränna....

Men för egen del har jag valt att bränna så stora filer på större skivor...

www.datormaklarna.se säljer dom cd-r skivor a 850 MB..

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

zippa ner en divx? jag som trodde dom var så packade som dom kunde :o

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Så e det, visst kan man både använda ZIP/RAR eller ACE, men det hjälper inte, man vinner INGET på att göra det...

Packaging:

...
- Must be packed with RAR. NO compression is needed (proven worthless)
...

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

[Redigerat av stoffe-2k den 28 aug 2001]

DivX e nog olagligt nu när jag tänker på det.. det är ju rippat av Microsofts MPEG4 kod..

Öhhh... DivX är utvecklat av MPEG gruppen (Motion Picture Experts Group) och har ingenting med Microsoft att göra. DivX är med andra ord ett helt fritt format.

Kolla min sida för mer info:
http://www.voodoofilm.org/index2.html?filmskola_komprimering.html

------------------
Peter D

LinaMedlem sedan jan. 2001332 inlägg

Så e det, visst kan man både använda ZIP/RAR eller ACE, men det hjälper inte, man vinner INGET på att göra det...

Oki... Jag ska inte vara den som är den säger ni det så är det väl kanske så...

Det har funkat för mig ett par gånger i alla fall... :e

Men jag kan ju tillägga att det då var på hårstråt att jag hade fått plats på skivan ändå...

Men det bästa är ju att skaffa större skivor...

------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!

Pace:
det är inte vad jag har läst.. vad jag har läst bygger den på MS Mpeg4 codec (den dom använder i Netshow eller vad det heter)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

Hmm, finns det kanske två olika divX?

Vad jag kommer ihåg så kallades DivX först DivX ;-) och den var mycket riktigt en crackad version av Microsofts MPEG4. Nu verkar den bara kallas DivX.

Sen skall man inte förväxla det med den DivX standard som var på gång för DVD skivor för nåt år sedan. Den var tänkt för "engångs" DVDs som bara gick att spela typ en månad och sen skulle vara obrukbara. Men det projektet blev som tur är nerlagt efter massiv kritik ifrån filmfantaster...

DivX ;-) blev nog döpt så just för att göra narr av den standarden kanske?

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

Nja, det kan finnas två olika "versioner" på så sätt att det finns olika koder till uppspelningsprogram.

Men DivX, är och förblir utvecklad av MPEG - Microsoft kan inte ett skvatt om rörliga bilder ;)

------------------
Peter D

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

NJa, jag uttryckte mig lite fel kanske men det var MS WMA codec som crackades för DivX ;-).

Letade upp readme filen till gamla DivX ;-) 3.11 alpha och där står:

This is a Hack of selected version of the M$ MPEG4 codec
FOURCC and CLSid code have been hacked so you can make ALWAYS WORKING AVIs
it can coexist with retail version of the media encoder tools
and newers or hacked version of M$ MPEG4 codec.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)