webForumDet fria alternativet

Regionsfri DVD!?!

29 svar · 1 019 visningar · startad av MAGGE

MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg

Nån som vet vart man hittar "patchar" som gör ens DVD spelare i datorn regionsfri? Jag har en Hitachi DVD rom GD 2500.

------------------
Ericsson T28 luktar underbart!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det här känns som något jag inte vill se något svar på.
Vad jag vet är det inte tillåtet att modifiera firmware i en DVD-spelare. Om jag har fel så får du gärna påvisa detta.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Varför skulle det vara förbjudet att göra en DVD regionsfri? Varenda dagstidning har ju annonser om det och att de säljer regionsfria DVD spelare?
Vi snackar ju inte piratkopiering!
Då borde det vara förbjudet att sälja filmer som inte tillhör Europaregionen!

------------------
Hey poor! You don´t have to be poor anymore! Jesus is here!

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Så som jag har förstått detta så ligger det till så här;

Det är INTE tillåtet att SÄLJA en regionsfri DVD spelare i Sverige

MEN

Det finn INTE något som säger att man inte frå cracka DVD spelaren!

Tror detta kan liknas med privatdekodrar man får inte sälja dem i sverige men det är inte förbjudet att använda en sådan! (förvisso håller de på och kollar på en lagändring där)

* Så sa det till mig när jag jobbade med att sälja datorer!

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

[Redigerat av McD den 20 aug 2000]

[Redigerat av McD den 20 aug 2000]

Det kan vara sant! För alla regionsfria som säljs i Sverige är modifierade. Men då säljer man ju en regionsfri DVD som inte var regionfri som man har ändrat som man ju får men som man inte får sälja... ehh?
Får inte ihop det! Om jag en butik som säljer DVD får jag då modifiera dem och sälja dem? Luddigt det här!

------------------

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Humma...

Det här vet jag inte exakt om det stämmer, men jag delger lite info ändå.

En dv-kamera säljs till ett rabatterat pris i Sverige sålänge den inte klara att TA EMOT dvsignaler..
Det är inte heller tillåtet att med ett väldigt enkelt hjälpmedel programmera om den.

Ungefär så tror jag att det är med dvd med... Fast som sagt: Jag VET inte riktigt...

Logiskt tänkande:
Vore det inte helknäppt om det vore lagligt att cracka en dvdspelare om det inte är lagligt att sälja en regionsfri spelare?

Det vore urskoj om någon sitter inne med korrekt info om detta då det förmodligen är många som undrar..

JAG undrar

------------------
!SMILE

[Redigerat av Bire den 20 aug 2000]

Jag skulle också bra gärna vilja veta hur det är! Men multi-x chip till Playstation säljs ju hur öppet som helst! Det är ju samma sak! Men jag vet att i Tyskland är det totalförbjudet med multi-x chip. Gud vad jag vill ha svar på detta! Sälja i butik kanske är förbjudet? Men att sen modifiera den själv kanske är förbjudet? Men varför vimlar det av annonser i dagstidningar om regionsfria DVD?

------------------

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Jag snackade med en snubbe på nollett (IDG-tidning) och han sa att anledningen varför de inte säljer så många DV-kameror med både S-In och S-Out är att EU's skatteregler är så hårda att ingen vill köpa de dyrare kamerorna.

Däremot säger lagen inget emot (som han visste) att man kan köpa ett tillägg (hårdvara eller "patch") för att också ska kunna ta emot signalen igen (för att kopiera tillbaka film när man redigerat den på datorn). Däremot så gäller inga garantier längre då man påverkar hårdvaran.

Hur det är med DVD-spelare vet jag inte. Dock låter det ju lite otroligt om man inte skulle få köpa DVD-spelare som kan läsa DVD-skivor från alla regioner.

Så, det vore väldigt kul att höra från nåt proffs som kan branschen om det anses som åverkan på DVD-spelarens upphovsrättsliga koder eller om det bara handlar om garantier som slutar gälla om man börjar peta runt i sin hårdvara.

------------------
/Petra
Macälskare gör det i kubik

Är det bara jag som sett att det vimlar av anonnser med företag som säljer regionfria DVD? Kan inte vara olagligt!

------------------

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

För inte så länge sedan köpte min bror en DVD-spelare och på frågan om den kunde göras regionsfri säger säljaren först med tydlig stämma: "Sån't håller vi inte på med." för att i nästa sekund tyst meddela "Kom tillbaka i morgon så ordnar vi det."

Det är bl.a. vad jag grundar min osäkerhet på.

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Jag grundar min 99%-iga säkerhet på alla annonser i tidningarna! Man ser ju inte att folk annonserar ut knark i tidningarna, för det är olagligt! Jag försökte en gång att få reda på om det var tillåtet att göra en brännd kopia på orginal som man har. Mailade en del seriösa som MDTS mfl. Fick lika många olika svar som mail! Ingen tycks veta nåt! Det dummaste svaret var: Om du misstänker att det är nåt fel med ditt orginal så får du göra det?!? Vad bra! Det svaret kom från en person på MDTS!

------------------

Jag ber om ursäkt för dubbelpostningen Rikard. Jag ska göra mitt bästa för att ta reda på vad som gäller! Du ogillar denna diskussionen lite förstår jag (olagligheten)!? Men det kan väl inte vara fel att diskutera om vad som är rätt och fel? Vi uppmanar ju inte till olagligheter! Vi försöker ju lösa hur det ligger till!

------------------

BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg

Så vitt jag förstår det så är regionskodning något som filmbranschen själva hittat på och styr med hjälp av överenskommelser med tillverkare osv.

Alltså är det inte olagligt att varkens modifiera eller inneha en DVD spelare utan regionskodning. Det finns ju faktiskt stationära DVD spelare helt utan regionskod som original. Däremot så försöker såklart branschen förhindra detta genom att påverka tillverkare och säljare.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Självklart är det inte olagligt att modifiera sin DVD.

Det är ju inte direkt olagligt att modifiera sin SAAB så att den går lite snabbare, drivs av etanol eller något liknande.

På samma sätt så kan det inte vara olagligt att åtgärda ett, från tillverkarens sida, uppsåtligt fel i produkten.

------------------
° 4711 - the number of the geek °

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Rickard:

Kan ju vara lite svårt att direkt påvisa att något är lagligt, om det nu är det, då det är frånvaron av ett förbud som gör det lagligt.

Som att tugga tuggummi t.ex. Hur påvisar man att det är lagligt?

Måste ju vara den andra sidan som har bevisbördan. D.v.s. den som påstår att något är olagligt bör också påvisa detta.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

McDMedlem sedan mars 20002 520 inlägg

Bire:

Logiskt tänkande:
Vore det inte helknäppt om det vore lagligt att cracka en dvdspelare om det inte är lagligt att sälja en regionsfri spelare?

Du har faktiskt lite rätt i det du säger!

Det är inte tillåtet att sälja en regionsfri dvd inte heller tillåtet att sälja en dvd till en kund och sedan cracka den... Men du får ha ett företag idagensläge som BARA crackar dvd spelare men de får inte sälja regionsfria dvd. (alltså sälja crackad dvd = förbjudet)

--

Som på ursprungstråden så finns det hur många siter på nätet som helst om detta!

Frågan är är DVD spelaren regionslåst eller är din DVD decoder det?

Är DVD Spelaren regionslåst måste man lämna in den!

Är derimot DVD decodern låst så finns det patchar.

Du kan kolla detta med ett litet program som jag tyvärr inte vet vad det heter men finns till 99% att ladda ner på någon av de siterna du söker på...

Jag kollade för skojs skull min dvd på datorn om den gick o få regionsfri igår...

Första länken när jag sökte på min DVD decoder så fick jag något om regionsfri, valde den och därifrån så fanns allt jag behövde OM jag skulle crackat.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Om du inte besöker min sida, så får du en snigel i ögat!

[Redigerat av McD den 21 aug 2000]

[Redigerat av McD den 21 aug 2000]

Här är svar från en jurist som jag har tillfrågat! Hon heter Charlotte Lilliestierna Ehrén och arbetar åt www.mdts.se Lyder som följer. Frågor + svar.

1. Får man sälja regionsfria DVD spelare?
1. Ja man får sälja regionsfria DVDspelare.

2. Om inte får man modifiera den själv så att den blir regionsfri?
2. Tveksamt om man kan modifiera själv utan att man bryter CE-märkningen och kommer i konflikt med elsäkerhetsreglerna. I så fall får spelaren nämligen inte tas i bruk i det allmänna elnätet. Det innebär att om det t ex skulle uppstå en kortslutning, en brand i TV;n eller Datorn eller spelaren gäller inga garantier, försäkringar eller liknande. Inget att rekommendera alltså.

3. Får man köpa DVD filmer eller spel från utlandet om det är orginalgrejer?
3. Ja det får man om det bara är för ens eget enskilda bruk och inte för att man skall sälja eller sprida vidare. Det är den så kallade parallellimporten ( företag som importerar för att sälja vidare) som inte är tillåten om man inte har filmbolagets tillstånd.

4. Får man ladda ner MP3 musik? Nu menar jag inte gratis MP3 utan vanliga artister. Vad gäller här?
4. Ja man får ladda ner mp3or om låten har lagts ut på nätet med upphovsmännens tillåtelse. Det finns såna filarkiv också, mwen ofta får man vara beredd att betala lite för låtarna. däremot får man inte kopiera filer som lagts ut på nätet utan tillstånd. Det är det Napsterrättegången handlar om.

5. Om man får ladda ner MP3 får man då göra dem till vanliga CD filer och bränna ner dem på en cd och lyssna på dem i exempelvis bilen?
5. Ja, det anses som enskilt bruk och är tillåtet när det gäller allt upphovsrättligt skyddat material UTOM datorprogram.

6. Får man göra kopior på musik cd och program och spel cd om man äger orginalet? I backupsyfte.
6) Musik, film, böcker, bilder etc: JA Datorprogram inklusive spel: BARA om det är "nödvändigt för den avsedda användningen av programmet" (vilket i princip utesluter spel) och backuppen får dessutom inte användas för nåt annat syfte. Det innebär att man inte får kopiera ett original och sedan använda kopian för att man inte vill slita på originalet ( som man gjorde på vinylskivanstid när man kopierade till kassettband för att slippa repor i skivan) Backuppen skall låsas in och endast tas fram om man måste installera om programmet. Dessutom tillkom regeln främst för att skydda sådan programvara som man inte får på skiva utan som installeras via nätet eller som finns installerade på hårddisken när man köper datorn. Om man har fått programvaran på CD finns ingen anledning att kopiera alls. Att man kan tänkas förstöra själva skivan är INTE ett skäl att få göra en backupkopia av spel.
Huvudregeln är alltså: Backup på nyttoprogram-OK Backup av spel- Inte OK.

Detta har väl rätat ut de flesta frågetecknen?!?

------------------
It´s nice to be important! But it´s more important to be nice!

bughawkMedlem sedan juni 20001 839 inlägg

[det jag angriper i detta inlägg är lagstiftningen! (förutsatt att given fakta är korrekt..)]

Huvudregeln är alltså: Backup på nyttoprogram-OK Backup av spel- Inte OK.

Men kom igen !!!
Alltså, för sjutton, varför skulle det vara större risk att man har sönder program-cd än en spel-cd ??
Finns bara ett ord: SJUKT!

Det innebär att man inte får kopiera ett original och sedan använda kopian för att man inte vill slita på originalet

Hmm.. Faktiskt borde det vara tvärt om!
Att man låser in orginalet och använder backup-en !
Om backup:en pajar så tar man fram orginalet och gör en ny kopia!
Annars har man ju sabbat orginalet... = i vissa fall; att man inte har något bevis för att man har rätt att bruka spelet/programmet!

[r]
Skrev fel..
[/r]
------------------
Mvh Yrin Eldfjell
>>> Hemsida <<<

[Redigerat av bughawk den 21 aug 2000]

emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Enligt AWA-patent
http://www.dn.se/DNet/departments/100/lagoratt/awasvar.html

"Kopiering av datorprogram är inte tillåtet ens för enskilt bruk, men så länge man inte använder det för annat syfte, straffas man inte för brottet. Däremot kan man bli ersättningsskyldig."

elfwingMedlem sedan apr. 20001 521 inlägg

Ett litet tips ... !

Köp en Philips DVD ... på philips har dom tänkt så långt att det räcker att slå in rätt kod på fjärren för att välja vilken region man vill titta på !

Till dom allra senaste spelarna finns det visst en "specialfjärr" att köpa som kan "låsa upp" alla philips DVD spelare !

Fast sonys DVD spelare rockar fett vad det gäller bild kvalitet och snabbhet!

Pioneere är visst oxå ett bra märke (lätt att "koda om")

------------------
*buttersmurfen*

144 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)