SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Konsolen i Windows 2000 har inte samma teckentabell som Windows-program använder. Alla tecken i den övre ascii-tabellen blir felaktiga.
Kan man lösa detta på något sätt eller finns det något annat konsol-program som är rekommenderat?
------------------
/mvh Swey
Programmera PHP
SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg Nej, men jag skulle också gärna vilja veta. Det är mkt jobbigt att inte kunna skriva tex åäö korrekt om man exempelvis ska telneta en unix-burk och skriva lite..
------------------
Joakim Rosenqvist
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag är inte riktigt med på nötterna. Har ni lust att exemplifiera? 
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Är du inte?
Skapa en textfil. Klistra in följande.
åäöÅÄÖ
†„”Ž™
Öppna filen i DOS-editorn (edit.com)
Nu märker du att de konstiga tecknerna har bytt plats.
Vi vill ha en konsol som inte byter plats på tecknerna.
------------------
/mvh Swey
Programmera PHP
[Redigerat av Swey den 12 jul 2000]
cfMedlem sedan maj 2000376 inlägg Ja, det där märkte jag också av när jag försökte köra telnet. Telnet i Windows 2000 är ju numera inte en "windowsapplikation" (har det väl iofs aldrig varit, nåja...) i dess rätta bemärkelse, så man kommer inte åt några menyinställningar för teckentabell och liknande som man gjorde i tidigare versioner. Dock finns ju möjligheten att styra detta med några växlar i prompten, men de inställningarna jag försökt med får inte ordning på svenska tecken.
Möjligt att problemet ligger på en lägre nivå, dvs i själva kommandoprompten, vilket antydits i tidigare inlägg. Kanske går att ändra i registret eller någon annan inställningsfil???
I gamla hederliga DOS skötte man ju det i autoexec.bat och config.sys, men nu vet jag inte...
------------------
CF
SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg Dom är inte kloka! Dom är galna...
För att inte nämna att ni måste akta er för isgatan!!!
------------------
Joakim Rosenqvist
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Det borde gå att ställa in någonstans. Jag tycker inte om nya Telnet!! Jag vill ha LOCAL_ECHO på men den stänger av det varje gång. Den sparar inte inställningarna.
Usch, usch, usch, usch för Microsoft...
------------------
/mvh Swey
Programmera PHP
SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg En telnet-klient som den i Linux skulle inte vara dumt, den har jag aldrig ens behövt local echo i.
------------------
Joakim Rosenqvist